Monday, September 22, 2014

Sembang Cuti Sekolah

Pada mulanya, saya mahu mengambil gambar seperti di bawah. Kononnya, mahu mengkhabarkan inilah buku-buku yang akan dibaca sempena cuti sekolah selama seminggu ini.


Sekali keluar berita Kertas Bahasa Inggeris Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) perlu diduduki semula pada 30hb September, serta merta gambar tadi bertukar seperti gambar di bawah. Maka cuti pada kali ini, tidaklah dapat saya memberi tumpuan 100% kepada buku-buku seperti di atas.


Tetapi tidak juga masa cuti seminggu ini diisi dengan perancangan gerak gempur UPSR. Sakit kepala berhari-hari. Maka, tidur, makan dan termenung sahajalah kerja saya. Allah berkehendakkan saya berehat sepenuhnya agaknya.

Alhamdulillah, di celah-celah kesihatan yang diuji, Allah masih memberikan saya kesempatan menyempurnakan bacaan sebuah buku iaitu Pengurusan Bilik Darjah, tulisan James Ang Jit Eng, terbitan PTS Akademia dan mempunyai halaman sebanyak 320. Ini menjadikan sudah 19 buah buku berjaya dibaca pada tahun ini. Baca sedikit demi sedikit, akhirnya selesai juga.

Beberapa minggu sebelum ini, saya pernah menghadiri Kursus Pengurusan Bilik Darjah. Sebelum pergi ke kursus tersebut, saya terlebih dahulu membaca buku ini untuk mendapat gambaran asas tentang kursus yang saya ikuti itu. Banyak juga input yang diperolehi di dalam kursus tersebut yang boleh saya praktikkan. Sebaik kursus tersebut tamat, saya berazam mahu menghabiskan pembacaan buku ini untuk mengukuhkan lagi pemahaman saya tentang konsep pengurusan bilik darjah. 



Secara ringkasnya, apa yang mahu disampaikan oleh buku ini ialah seperti catatan di bawah. Pengurusan bilik darjah bukanlah terhad dengan susun atur meja kerusi atau jadual kebersihan sahaja. Maknanya lebih meluas. Saya tidak berapa gemar dengan nama ini -Pengurusan Bilik Darjah disebabkan kita cenderung untuk melihat dengan skop yang sempit. Saya lebih gemar menyebutnya sebagai Pengurusan Disiplin atau Kawalan Tingkah Laku Pelajar.


Tugas guru bukan terhad untuk menyampaikan ilmu dan menghabiskan silibus semata-mata. Guru juga bertanggungjawab menguruskan tingkah laku pelajar agar pelajar mendapat manfaat maksimum ketika sesi pembelajaran. Sama seperti proses penyampaian ilmu, pengurusan tingkah laku pelajar juga perlu menempuh beberapa fasa agar kita boleh 'membaiki manusia' secara strategik.

Maka inilah isi kandungan utama buku ini di mana penulis memulakan penulisannya dengan menyajikan kita dengan 12 Model Pengurusan Bilik Darjah. Tahun demi tahun, ada sahaja pemikir yang mengutarakan solusi dan idea tentang bagaimana seharusnya guru menjadi 'pendidik akhlak'. Jikalau dibaca satu demi satu model ini, kadang-kadang membuatkan kita terkeliru dan bingung sedikit (seperti saya, hehe). Bukannya apa, saya sampai tidak tahu mahu mengaplikasikan model yang mana satu sebab kelihatan lebih kurang sama sahaja.

Rupa-rupanya, kebingungan itu bukanlah sesuatu yang menjadi isu besar. Ini kerana daripada 12 model besar itu nanti, akan terhasillah 8 strategi yang boleh kita guna pakai. Jadi, bacaan yang perlu diberi penumpuan lebih sedikit ialah di bahagian strategi ini. 

Aabila membaca bahagian ini, saya seolah-olah mencari identiti diri (Hehe). Apabila menjadi seorang guru, kita akan cenderung menjadi guru seperti guru-guru kita dahulu. Kita akan mudah terbawa-bawa style dahulu sedangkan dunia sekarang sudah total berubah. Anak murid sekarang bukannya seperti kita dahulu. Zaman ini bukanlah masa mengugut atau mengherdik anak murid. Ini adalah zaman kita bekerjasama dan berkomunikasi secara bijak dengan mereka. Ini adalah zaman kita mendisiplinkan mereka tanpa ugutan atau paksaan. 

Secara jujur, saya masih gagal dalam bab ini dan saya sendiri tidak tahu sudah berapa banyak dosa saya terhadap anak murid. Oleh kerana itu, masa cuti seminggu ini, saya berharap saya mendapat sesuatu hasil daripada 'pertapaan' dengan buku ini. Waktu cuti sekolah tidak semestinya waktu untuk berehat, tetapi ia juga sesuai sebagai masa untuk muhasabah diri terutama tentang kesalahan-kesalahan terhadap anak murid.

Berbalik kepada 8 strategi itu tadi, saya secara natural, merupakan pengamal strategi autoritarian dan intimidasi. Intimidasi ini bagus tetapi tidak boleh dilakukan selalu dan kalau boleh cuba elakkan. Saya bangga menjadi pengamal autoritarian, cuma, setiap sesuatu ada kadarnya dan jangan berlebihan. Tanpa disedari, saya ada mengamalkan sedikit strategi pengubah tingkah laku. Ini mungkin kerana faktor bacaan dan pemerhatian saya terhadap Kaedah Khalifah dan Tim Mendorong Cara Nabi. Saya berazam mahu mengukuhkan kemahiran untuk Strategi Pengubah Tingkah Laku dan Instruksional. Strategi Pengubah Tingkah Laku memang agak lambat prosesnya, tetapi saya percaya terhadap keberhasilannya untuk jangka masa panjang. Manakala untuk Strategi Instruksional itu pula, saya sangat percaya, jikalau kita merancang sesi pembelajaran di dalam kelas dengan sebaik-baiknya, dengan aktiviti yang menyeronokkan dan pembelajaran yang lebih berpaksikan pelajar, insyaAllah pelajar tidak sempat untuk buat perangai malah pelajar akan termotivasi untuk belajar. 

Saya sangat terkesan dengan kata-kata ini;
Tindakan mendisiplin adalah tanda kasih sayang kepada seseorang kerana ia bertujuan memberi panduan. Sekiranya terdapat kasihs sayang, tidak ada tindakan yang dianggap keterlaluan - Bette Davis (Pengurusan Bilik Darjah, halaman 153)

Kesimpulannya, guru pun perlu sentiasa belajar dan belajar. Belajar itu satu perkara. Amalkan satu perkara. Mendidik manusia satu perkara. Memanusiakan manusia pun satu perkara. Mendidik dengan manusiawi juga satu perkara.

Teruslah bereskperimen dan memperbaiki Wahai Muallimah Welma!