Thursday, January 01, 2009

Kembara Beirut - Maszlee Malik

Oleh:
Welma La'anda (welmalaanda@gmail.com)



Tajuk :
Kembara Beirut
Penulis : Maszlee Malik
Halaman : 106 Penerbit : JIMedia

Kembara Beirut adalah buku kelima daripada rangkaian Siri Bebaskan Al Aqsa. Ia merupakan catatan perjalanan penulis bersama Tuan Haji Azhari Abd Kadir ke Lubnan untuk memerhatikan sendiri nasib pelarian umat Islam Palestin di sana.

Saya kira, Kembara Beirut hadir sebagai satu wacana nasihat-menasihati dan mengajak kita berlumba-lumba ke arah kebaikan di kala kita sedang diulit dengan kesenangan, keamanan dan kegembiraan, dan kalau Kembara Beirut boleh bercakap, mungkin dia akan mengatakan, "sila fikir sama tentang orang Palestin".

Kembara Beirut bukanlah sebuah buku yang hanya mencatatkan kisah-kisah sedih pelarian Palestin di Lubnan seperti yang saya cuba gambarkan pada mulanya. Tetapi apa yang jelas saya rasakan ialah buku ini banyak bercerita tentang usaha-usaha yang dilakukan oleh badan-badan NGO di Lubnan membantu pelarian Palestin. Dalam keadaan yang begitu serba kekurangan, badan-badan ini tetap cukup bersemangat waja , bermotivasi dan kreatif dalam melebarkan kerja-kerja kebajikan. Wah ! Kagum saya dibuatnya. Mungkin selain daripada kagum, kita juga perlu menyoal balik kepada diri sendiri, "Apa pula usaha yang aku mainkan?".

Kembara Beirut  mengandungi 16 bab. Ini termasuk sekali sekilas pandang tentang penglibatan Jemaah Islah Malaysia (JIM) terhadap isu-isu kemanusiaan yang melibatkan umat Islam di luar negara. Salah satu isu luar negara yang begitu ditekankan ialah isu PALESTIN.

Sejak penubuhan negara haram Israel pada tahun 1948, beribu-ribu rakyat Palestin dihalau keluar. Mereka menjadi pelarian di Lubnan, Jordan dan Syria. Namun begitu, nasib pelarian Palestin di Lubnan tidak sebaik seperti mereka di Jordan dan Syria. Mereka tidak diberi hak kewarganegaraan, malah sesetengah hak asasi yang wajar dimiliki oleh seorang manusia juga dinafikan untuk mereka.


Menurut bancian (sumber buku ini), jumlah kem pelarian Palestin di Jordan ialah sebanyak 10 kem (30t,385 orang), Syria memiliki 10 kem (120,865 orang) dan Lubnan sendiri ada 12 kem (223,956). Bancian pada 31/12/2003 pula menyatakan jumlah pelarian tersebut meningkat kepada 394,532 orang di Lubnan. Kesemua pelarian ini didaftar di bawah URNWA-UN Relief and Works Agency.(Halaman 34)

Lubnan mendapat perhatian penulis berbanding Jordan dan Syria kerana rakyat Palestin di Lubnan tidak mendapat layanan yang sewajarnya berbanding 2 buah negara itu. Mereka dikatakan tidak mendapat hak kerakyatan, tidak boleh membeli hartanah dan tidak boleh bekerja untuk 73 jenis profession yang terdapat di Lubnan.

Menurut penulis, dari segi penduduk, 70% masyarakat Lubnan ialah Islam dan 30% lagi beragama Kristian. Dikatakan oleh penulis, masyarakat Lubnan lebih menonjol dari segi pakaian dan longgar budaya kearaban berbanding orang arab di negara lain. Wah, satu perkara yang saya belajar tentang prosedur imegresen di Lubnan. Seseorang pendatang tidak akan dibenarkan keluar dari imegresen jikalau tidak menulis tempat yang dituju dan kenalan di Lubnan yang boleh dihubungi.

Tempat pertama yang dituju oleh penulis ialah Kem Sabra dan Shatila. Ia terletak di pertengahan jalan antara lapangan terbang dan pusat Bandar Beirut. Penulis mengatakan maklumat ini diperolehi melalui buku From Beirut to Jerusalem yang ditulis oleh Dr Aung Swee Chan. Ya Allah, semakin membuak-buak pula membaca buku Dr Aung ini.

Penulis memberi sedikit gambaran tentang tempat ini. Katanya, bangunan di sini tidak tersusun. Jalan raya pun sama. Gambar-gambar Syeikh Ahmad Yassin , Dr Abd Aziz Rantisi dan Yasser Arafat begitu "memeriahkan" suasana di sini.

Jikalau anda memiliki Kembara Beirut, lebih mudah untuk anda saksikan sendiri kem Sabra dan Shatila ini. Sukar untuk saya terjemahkan melalui kata-kata. Penulis siap bergambar di depan tapak perkuburan mangsa tragedi Sabra dan Shatila. Ooh rupa-rupanya tapak perkuburan itu tidak seperti yang saya gambarkan. Pada mulanya saya pun kurang faham. Tetapi bila tengok dan baca balik, oo kawasan perkuburan itu tidak ada batu nisan. Ia cuma satu kawasan yang sebesar padang boleh sepak sekolah rendah dan berpasir keras. Penulis juga memaklumkan dia berjalan di atas tapak perkuburan itu.

Di tepi tapak perkuburan itu, ada papan tanda yang besar, tertulis Martyrs Square Of Sabra & Shatila Massacres. Ada juga papan tanda lain yang mengandungi foto-foto mangsa penyembelihan Sabra Shatila pada 1982.
Saya tidak boleh gambarkan bagaimanakah rupa sebenar sebuah kem pelarian. Saya andaikan ada banyak khemah. Ha. Begitulah andaian saya. Melalui buku ini, saya boleh melihat dengan jelas rupa kem pelarian Palestin di Shatila. Rupa bangunannya seperti sebuah kiub yang bertingkat-tingkat. Saya ingatkan ia diperbuat daripada batu simen. Tetapi rupanya tidak. Ia sebenarnya terdiri daripada kain kanvas.

Mereka tidak dibenarkan membesarkan kawasan itu sejak 1948 lagi. Setakat ini, sudah 3 generasi yang menduduki kem itu. Bilangan pelarian pula semakin meningkat dari masa ke semasa. Begitulah seperti yang ditulis oleh penulis.

Jadi mereka tidak ada pilihan lain melainkan "menaikkan" tapak khemah kanvas itu sehingga ia kelihatan seperti bangunan bertingkat. Saya sebenarnya masih lagi tidak boleh membayangkan kain kanvas yang ditingkatkan???!!. Pelbagai lagi usaha-usaha yang dimainkan NGO di sini untuk menaik tarafkan hidup mereka. Wah! Saya tidak terkata dibuatnya. Serba daif tetapi mereka sentiasa bersemangat.

Pada ketika saya mengulas buku Kembara Beirut ini, Palestin masih lagi diasak oleh Zionis Israel. Saya mengulas Kembara Beirut juga ada kena mengena dengan isu ini sebenarnya. Saya berdoa semoga niat utama kenapa entri ini ditulis masih lagi tidak menyimpang, di mana saya sangat berharap, ulasan yang tidak seberapa ini, sedikit sebanyak dapat membuka mata kita terhadap nasiib pelarian Palestin secara amnya dan isu Palestin secara khususnya.

1 komen:

Anonymous said...

Siri buku yang menarik. Sayang sekali saya terlepas pandang selama ini, walaupun pernah membaca buku Maszlee Malik sebelum ini.