Friday, April 01, 2011

No Excuses !

Sumber Gambar
Ini kali pertama saya membaca tulisan Brian Tracy. Tidak boleh sangat menghayati gaya tulisan dan pemikirannya kerana membaca buku terjemahan. Namun saya sedar, Brian Tracy banyak bercakap tentang penjualan. Mungkin kerana latar belakangnya sebegitu. Kerap kali juga beliau mengulang-ulang tentang Cause & Effect Law dan saya bersetuju dengan beliau. Di dalam Islam, Cause & Effect Law kita definisikan sama dengan konsep sunnatullah. Maksudnya jikalau kita berusaha, kita pasti menemui kejayaan. Saya juga pasti Brian Tracy sangat percaya kepada usaha keras, produktif dan bersungguh-sungguh kerana itulah mesej yang seringkali dilaungkan beliau melalui bukunya ini - bab demi bab.

Inilah yang saya gemar melalui karya-karya penulis barat. Idea dan teori yang dikemukakan lebih praktikal. Cuma kita kena faham, memandangkan mereka bukan orang Islam, jadi mereka mendefinisikan kejayaan dan kebahagiaan agak berbeza dan terhad. Beginilah, mana yang baik itu kita ambil, mana yang kurang sesuai kita tinggalkan.

No Excuses! dibahagikan kepada 3 bahagian. Banyak masa saya luangkan pada bahagian pertama kerana ia lebih sesuai dengan situasi dan kehendak saya pada masa kini iaitu mahu melakukan perubahan sikap. Saya membaca sepintas lalu apabila penulis bercerita tentang tidak suka meletakkan kesalahan pada orang lain, kecekalan, keberanian dan pemikiran positif. Bagi saya, elemen-elemen ini adalah intipati wajib dalam mana-mana buku motivasi.

Tetapi saya suka apabila penulis memulakan awal bab dengan bercakap tentang fokus hidup. Penulis bertanya apakah target hidup, apakah definisi kejayaan bagi kita dan bagaimana bentuk kejayaan yang mahu kita capai di dalam hidup ini. Penulis memandu pembaca untuk memiliki cita-cita. Penulis memberi analogi tentang ini. Kata beliau, bayangkan kita berada di dalam sebuah gua yang gelap dan kita ternampak sumber cahaya. Secara automatik, kita akan bergerak menuju sumber cahaya itu. Begitulah cita-cita. Ia bagaikan sumber cahaya. Dengan memiliki cita-cita, hidup kita akan lebih berfokus dan bermakna.

Brian Tracy mengatakan ada 7 langkah jikalau kita mahu mencapai cita-cita. Jom kita tanya diri sendiri!

1) Pastikan apa yang kita mahu (i. Saya mahu membina modul pendidikan kanak-kanak yang berumur 4-12 tahun melalui hasil kajian sirah Rasulullah saw. Saya mahu mencari jawapan bagaimana mendidik anak-anak ini agar mereka memiliki mindset hidup 100% untuk Tuhan dan menyumbang untuk ummah ii. Saya mahu memiliki pusat perkembangan kanak-kanak/nurseri sebagai wadah untuk saya berkarya dan bereksperimen)

2) Tuliskan pada kertas (Saya sendiri, secara peribadi, menganggap menulis cita-cita adalah terapi. Oleh kerana itu setiap kali saya stress, saya akan menulis cita-cita saya)

3) Letakkan dead line (Ini masalah saya. Tetapi Allah swt selalu bermurah hati 'meng-on-track-kan' semua perancangan saya)

4) Senaraikan langkah-langkah menujunya ( Ini juga masalah saya. Saya ada menyenaraikannya tetapi agak kabur. Saya sendiri tidak nampak jalan bagaimana mahu menuju ke arah itu.)

5) Buatkan keutamaan ( Saya sedang belajar untuk ini. Buat masa ini, prioriti saya ialah selesaikan tesis dan 2 subjek kejuruteraan- berakhir bulan April. Kedua, bekerja bersungguh-sungguh sebagai penyelia - sehingga Jun 2012. Manfaatkan peluang ini untuk belajar erti kecekalan bekerja dan praktikal ilmu pengurusan. Ketiga, teruskan bereksperimen dengan Ikram Kidz - purata program 2 kali sebulan. Keempat, mulakan penulisan kertas kerja dan kaji selidik nurseri/tadika yang ada di Kulim bermula Mei)

6)Lakukan perkara yang dirancang ( Ya. Sedang berusaha)

7)Lakukkan perkara yang menyumbang kepadanya (Ya. Saya sedang berusaha. Antaranya ialah membaca buku psikologi kanak-kanak, bereksperimen dengan Ikram Kidz, dan bakal membuat kertas kerja)

Menurut penulis, jikalau kita mahu mencapai kejayaan untuk tempoh 5 tahun akan datang, kita perlu bekerja untuk itu dari sekarang dengan lebih 40 jam dalam seminggu. Suka saya memetik kata-kata penulis di mana beliau menyatakan untuk menjadi pakar di dalam sesuatu bidang, kita memerlukan masa minimum selama 7 tahun. Ini bermakna kita perlu bekerja keras selama 10000 jam.

Buku No Excuses memiliki terlalu banyak topik untuk dikongsikan. Penulis bukan sahaja berbicara tentang fokus hidup, bagaimana mahu menjadi orang yang produktif dan bekerja keras, penulis juga berkongsi tentang pandang hidupnya dari sudut kewangan, kesihatan fizikal dan mental, pemakanan yang baik, hubungan kekeluargaan yang kuat dan ketenangan jiwa. Mesej-mesej ini anda boleh dapati melalui Bahagian 2 dan 3. Cuma, oleh kerana misi saya semasa membaca buku ini lebih banyak berorientasikan kepada persoalan sikap untuk perkembangan kerjaya dan cita-cita, maka saya lebih banyak mencurahkan rasa dan fikiran pada bahagian pertama.

3 komen:

FariDdA AshiKen BinTi Meor ShahaRiM said...

kakak.. kite sgt bangga dengan kakak..

- fifi-

NaxeruL said...

Bagus awak ni, penuh dengan perancangan. Hopefully, saya ada kekuatan utk copycat semangat awak. kalu x dapat 100%, dpt separuh pun ok gak.

Insya Allah, semoga apa yang awak usahakan akan dipermudahkan oleh Allah SWT. Nak rekemen buku sket: kalau ada kesempatan, try baca buku The Magic Of Thinking Big by David Schwartz dan Rules of Work by Richard Templar. Bagus gak buku dua buku tu.

abu razeen said...

..dan dah nak masuk bulan Jun, ada berapa lagi buku untuk capai target cabaran 50 buku disamping kerja pn yang very adventerous!.. chayok! chayok!