Tuesday, May 08, 2012

Rich Dad Poor Dad (Terjemahan) - Robert T Kiyosaki


Makcik saya  pernah berkata, "Welma ni suka beli buku Bahasa Melayu". Maksud beliau ialah buku terjemahan. Dia lebih gemar membaca dalam tulisan asal. Suatu ketika dahulu, tidak pernah terlintas mahu membaca Rich Dad Poor Dad, walaupun banyak buku yang pernah saya baca ada menyentuh tentang buku ini. Pada ketika itu, berderet-deret buku ini saya nampak (dalam bahasa asalnya) dijual di kedai buku. Tetapi, ya entah kenapa (selalu begitu kan), pada minggu lepas ketika saya ronda-ronda di Popular Perda, secara tiba-tiba datang perasaan mahu membeli buku (begitulah selalunya). Saya tidak tahu mahu membeli buku yang mana satu, sebab rasanya saya sudah ada semua buku -buku yang dijual itu (sungguh menipu), lalu saya pun ambillah  Rich Dad Poor Dad ini yang kelihatan begitu menyerlah terletak di ruangan hadapan pintu masuk.

Suka saya labelkan buku ini sebagai sebuah buku bukan fiskyen santai. Penulis banyak mengajar tentang falsafah kewangan dan mencabar sikap/gaya fikir majoriti manusia tentang bidang ini. Kita ditegur dengan sikap kita yang terlalu berpegang kepada adat - belajar rajin-rajin, dapat pencapaian tertinggi dalam dunia akademik, kemudian dapat kerja yang elok serta pendapatan lumayan. Inilah sikap Poor Dad (ayah kandung penulis) dan ia juga merupakan  sikap sebahagian besar kita. Oh, terlupa satu lagi sikap kita, gemar 'memanfaatkan' pinjaman bank untuk membeli rumah atau kereta. Dunia pendidikan dan persekolahan juga mengajar sedemikian dan tidak hairanlah, sekolah hanya melahirkan murid-murid bermentaliti pekerja, buta kewangan dan bukan usahawan. Kita terlalu terkongkong dengan budaya bekerja keras untuk mendapat duit dan kurang memberi penumpuan bagaimana kita boleh membuatkan wang bekerja keras untuk kita.

Ini bukanlah buku yang memberitahu cara-cara melabur atau bagaimana mahu menjadi  kaya walaupun ada diperkatakan pada sebahagian isi kandungannya. Penulis sangat  menitik-beratkan tentang kefahaman atau prinsip asas-asas kewangan terutama memahami bagaimana wang bekerja, apakah itu aset dan bagaimana mahu meningkatkannya serta mengurangkan liabiliti. Ia bukan sekadar tentang pemahaman angka-angka tetapi kemahiran memahami dan bertindak dengan persekitaran contohnya cukai. Penulis sering mengingatkan pembaca yang orang kaya menikmati keuntungan baru membayar cukai tetapi orang miskin dan kelas pertengahan membayar cukai dahulu baru menikmati duit lebihan. Orang kaya tidak bekerja untuk wang tetapi wang bekerja untuk mereka manakala orang miskin dan pertengahan pula bertungkus lumus bekerja kerana wang. Inilah perbezaan antara orang kaya dengan miskin atau pertengahan.

Ada 9 pelajaran yang disampaikan di dalam buku ini.  Penulis banyak mengajak kita untuk membetulkan minda atau cara berfikir daripada hanya berpuas hati dengan makan gaji. Bukan hanya itu, penulis juga mengajak kita untuk mengubah sikap takut dengan kerugian dan ragu-ragu dalam diri. Inilah sikap yang menghalang kita daripada menjadi jutawan. Penulis juga melahirkan rasa kurang fahamnya dengan sikap majoriti kita  yang katanya kita semua mempunyai potensi yang hebat dan bakat yang besar, namun yang menghalang kejayaan kita semua adalah tahap keraguan dalam diri dan bukannya kurang maklumat teknikal. Inilah mungkin yang dimaksudkan oleh penulis dengan kata-katanya yang dalam dunia sebenar, bukan orang pandai yang tampil ke hadapan tetapi mereka yang berani.

Penulis banyak mencabar pegangan yang kita amalkan selama ini melalui bukunya. Jikalau tadi, beliau melahirkan rasa kesalnya dengan sistem pendidikan yang hanya mampu melahirkan pekerja makan gaji  sahaja, kini beliau mula mempertikaikan tentang multi skills vs 1 skill. Bukanlah mempertikaikan sangat pun. Cuma beliau berpendapat, ya ada pro dan kontranya dengan memiliki pelbagai kemahiran berbanding melatih diri menjadi pakar dalam sesuatu bidang. Jikalau kita hanya menumpukan diri untuk menjadi pakar, bermakna kita sebenarnya sedang mengecilkan skop pembelajaran kita. Ini berbeza apabila kita melatih diri dengan pelbagai kemahiran, kita telah memberi peluang kepada diri untuk belajar pelbagai ilmu walaupun kita tidak mencapai tahap pakar untuk setiap ilmu yang kita pelajari itu.

Mungkin dengan pegangan inilah, penulis tidak menetap lama untuk setiap pekerjaan yang diceburinya. Beliau sebelum ini bekerja dalam bidang perkapalan. Selepas itu, beliau mahu mengasah kemahiran dalam bidang penerbangan dan menjadi juruterbang pula. Apabila beliau menyedari yang beliau mempunyai sikap pemalu, beliau berhenti kerja menjadi juruterbang dan bekerja sebagai jurujual di Xerox. Lihat, beliau tidak menetap lama pada satu-satu bidang kerana beliau beranggapan dengan cara itu, beliau boleh mempelbagaikan kemahirannya dan dengan kemahiran pelbagai inilah, beliau percaya, ia sangat berguna untuk masa hadapannya iaitu mengemudi syarikat yang diterajuinya. Beliau mahu menikmati setiap pekerjaannya sebagai lapangan mencari ilmu.  Ingat misinya, beliau mahu membuatkan wang bekerja untuknya dan bukan beliau bekerja untuk wang.

Satu perkara yang saya perasaan, penulis seperti juga penulis-penulis barat lain yang saya pernah baca buku mereka seperti Brian Tracy dan Chris Gardner, adalah orang yang yang sangat mementingkan pendidikan sepanjang hayat. Kiyosaki  sering berkata aset sebenar kita ialah minda. Latih diri kita dalam dunia pendidikan dan pengetahuan berkenaan wang. Jangan berasa rugi untuk melabur dalam pendidikan. Sertai seminar, baca buku dan bertindak. Kejayaan beliau meraih jutaan duit dalam bidang hartanah kebanyakan melalui ilmu yang diperolehinya melalui seminar dan buku yang dibaca. Bezanya denagn orang lain ialah, beliau mempraktikkan ilmu itu.  Itulah  formulanya.

Alamak, panjang pula entri ini. Baik saya berhenti sekarang. Tetiba datang pula sakit kepala ni.

Selamat menikmati buku dengan rakusnya. Haha.

Wallahu alam

1 komen:

Anonymous said...

share yer TQ :-)