Tuesday, December 11, 2012

20 hari lagi..

Saya sambung semula reviu baki 4 buah buku yang sudah saya baca. Seperti biasa, anda boleh merujuk kepada gambar di bawah. Ya. 2 buah buku di atas itu ( Training Need Analysis Toolkit dan More Quran Stories for Kids) sudah saya kongsikan pada entri yang lepas.

Kini tiba giliran buku-buku di bahagian bawah pula. Kita bermula dari sebelah kiri, iaitu novel fiksyen The To Do List tulisan Mike Gayle. Novel ini mengisahkan seorang lelaki yang bernama Mike (saya kira fiksyen ini merupakan kisah sebenar tentang penulis) yang merasakan dirinya tidak matang dan tidak seperti  seorang yang berumur 36 tahun. Istilah beliau ialah 'not proper grown up'. Apabila beliau cuba membandingkan diri dengan jiran beliau, beliau dapati, mereka sekeluarga ( atau spesifiknya beliau dan isteri) tidak memenuhi standard/spesifikasi selayaknya sebagai seorang yang berumur 36 tahun sebagaimana yang mereka lihat ada pada jiran mereka. Lalu dengan itu, beliau menyenaraikan To Do List beliau sehingga mencecah 1277 senarai untuk dilakukan sebelum beliau berumur 37 tahun. Jikalau beliau berjaya merealisasikan kesemua To Do List tersebut, maka itulah nanti yang akan menjadi indikator yang beliau sudah mencapai standard sebagai lelaki matang.

Novel ini secara keseluruhan menceritakan proses/perjuangan/pengembaraan yang dilakukan oleh beliau sepanjang melaksanakan misi  To Do List tersebut. Lucu dan memang kelakar. Sekali-sekala novel fiksyen ini bersifat menyindir saya pun ada. Nampak sangat saya juga perlu menyediakan senarai To Do List untuk memastikan saya betul-betul 'proper grown up' bak kata penulis.  Pengajaran yang saya perolehi setelah habis pembacaan ialah saya menghubungi kawan-kawan  yang sudah lama saya tidak hubungi. Terima kasih penulis kerana mengingatkan saya tentang ukhuwwah :), dan satu lagi, tiba-tiba saya berkobar-kobar mahu menjadi penulis seperti watak di dalam novel ini kerana mahukan cara hidup yang bebas tanpa terikat dengan masa. Dalam erti kata lain, saya mahu katakan yang saya mahu bekerja dari rumah.


Buku di sebelah The To Do List itu pula bertajuk A Muslim Girls Guide to Life's Big Changes tulisan Rayhana Khan. Ada 32 halaman sahaja. Tetapi ketika sedang membaca kira-kira 2-3 halaman begitu, saya menjadi keliru dengan nombor muka surat. Silap cetak rupanya dan ada juga beberapa halaman hilang. Baru saya teringat, saya tidak membeli buku ini tetapi diberi secara percuma. Walaupun begitu, saya masih boleh menangkap hikmah sepanjang pembacaan walaupun banyak halaman yang hilang - saya kira hampir 50% mungkin. Hehe.

Buku ini ditulis khusus untuk remaja perempuan yang baru menginjak usia awal baligh. Melalui buku ini, penulis menerangkan apa dan bagaimana seorang remaja perempuan perlu berpakaian, berkelakuan dan menggunakan masa dengan perkara yang berfaedah. Dalam setiap bab, penulis sering mengingatkan pembaca yang tujuan hidup kita ialah - to please Allah not friends. Untuk kita yang sudah bekerja ini, saya mahu menukar ayat itu kepada -to please Allah not boss. Untuk kita yang memiliki blog dan pengunjung yang sentiasa menantikan tulisan baru pula, ingat tujuan kita mengemaskini blog ialah - to please Allah not blog visitors. Hehe.

Ringkas sahaja isi-isi buku ini. Tetapi saya percaya makna di sebalik - to please Allah not friends - itu sangat besar dan sangat susah dilakukan.

Saya sangat suka membaca buku Apa Bakat Saya tulisan Ahmad Naim Jaafar dan Saiful Izzuan Hussain. Saya ulangi, saya sangat suka. Buku kecil yang nampak biasa tetapi penuh dengan pengajaran. Antara cerita yang sentiasa saya ingat ialah kisah anak unta dan mak unta. Anak unta bertanya kepada ibunya kenapa mereka dikurniakan bulu mata yang lebat, kenapa mereka ada bonggol dan kenapa mereka ada kaki yang panjang lagi kurus. Lalu kata ibunya dengan penuh bangga terhadap kelebihan yang mereka ada menjawab pertanyaan anaknya dengan menyatakan semua kurniaan yang diberikan itu adalah untuk menyesuaikan kehidupan di padang pasir. Tiba-tiba bermain di minda si anak lalu melontarkan lagi persoalan, "Tetapi ibu, kenapa kita berada di zoo sekarang". Ya ini adalah analogi kepada mesej jangan sia-siakan bakat anda . Lagi satu, cerita tentang arnab yang menangis kerana dia tidak boleh menjadi juara memanjat dan mengangkat pokok, walaupun dia sudah berjaya menjadi pelari terpantas. Cerita ini pula merupakan analogi kepada mesej setiap manusia adalah berbeza dengan kelebihan yang tersendiri.

Berapa banyak daripada kita yang sedar untuk menyalurkan bakat dan kelebihan di tempat yang betul. Memetik panduan fokus yang dikatakan oleh John C Maxwell melalui buku ini, diingatkan kita perlu memberi fokus 70% membangunkan bakat dan kelebihan semula jadi, 25% kepada mempelajari ilmu baru dan 5% untuk memperbaiki kelemahan. Baru kita boleh menjadi orang yang superb!

Buku ini bukan sahaja menyentuh tentang perihal konsep bakat, cabang-cabang serta contoh-contohnya tetapi ada juga dinyatakan tentang kepintaran pelbagai (ada 8 jenis) dan kelebihan semula jadi (ada 34 tema). Menurut penulis, bakat yang kita ada merupakan gabungan tema -tema di dalam kelebihan semulajadi. Jikalau anda mahu mengetahui anda memiliki tema apa, belilah buku Strenght Finders :) .

Buku yang terakhir yang saya mahu kongsikan kepada anda ialah Manajemen Halaqah Efektif tulisan Muhammad Sajirun. Buku ini ditulis dengan bahasa Indonesia dan dibeli di Fajarilmu. Oh ya, sebut tentang Fajarilmu. Lama sungguh saya tidak ke sana. Kembali semula ke buku ini. Ia terbahagi kepada 12 bab. Penulis memulakan intro kenapa kita perlu kepada halaqah @ usrah atau dalam erti kata lain ialah kenapa kita perlu 'mengusrahkan' manusia. Selepas itu, pada bab seterusnya, barulah disentuh tentang apa tanggungjawab, keperluan dan harapan murabbi (pembawa usrah) dan mutarabbi (pengikut usrah). Saya pula jikalau membaca buku ala-ala sebegini ( buku bertema kaderisasi) sangat cenderung membaca tentang kaedah penyampaian dan pengurusan halaqah @ usrah serta bagaimana mereka mengukur tahap efektif halaqah @ usrah yang dikendalikan. Secara peribadi, saya cuba berusaha sekuat mungkin untuk membaca buku bertema kaderisasi @ dakwah setiap bulan untuk menguatkan diri saya untuk terus berada pada jalan ini.

Yey. Selesai sudah perkongsian buku-buku itu. Lega hati saya kerana saya rasa seperti kehilangan sesuatu jikalau hanya membaca tetapi tidak berkongsi dengan anda di blog ini.


Selama 3 hari bermula hari ini, saya sedang menyertai kursus 7 Habits Of Highly Effective People. Setiap peserta diberi sebuah buku kerja (ala-ala organizer itu) dan di dalamnya ada 2 buah buku kecil lagi (Planner dan Contract). Pada hari ini saya baru belajar tentang Habit 1(Be Proactive) dan Habit 2 (Begin With the End in Mind). 

Berikut ada pelbagai gambar lagi yang saya ambil untuk menunjukkan kepada anda bagaimana keadaan di dalam buku itu. Cantikkan. Saya tidak sanggup menulis dengan tulisan buruk, risau mencacatkannya :). Baiklah. 3 buah buku ini saya gabungkan menjadi buku saya yang ke 26 buah berjaya dibaca pada tahun ini. InsyaAllah, saya akan reviu dan kongsikan kepada anda apa yang saya perolehi sepanjang kursus itu dan bagaimana saya menggunakan buku-buku ini untuk membantu saya mengaplikasikan 7 habits di dalam kehidupan seharian.

1 komen:

Lakshmi Praba said...

wow this seems like someone is not only getting proactive but effective too. Do share with me the BKMs (Best Known Methods)yeah......great sharing babes....