Thursday, December 27, 2012

4 Hari Lagi

Status terkini, 40 buah buku berjaya dibaca. Alhamdulillah. Semuanya saya kelaskan mengikut tema seperti gambar-gambar di bawah.

Saya hanya membaca 3 buah buku untuk tema keibubapaan buat masa ini. Antara buku itu ialah Gentle Reminder for Little Khalifah  tulisan Prof. Muhammad Al Mahdi Jenkins, pengasas Kaedah Khalifah. Pada 3 minggu lepas saya menghadiri Bengkel Khalifah untuk Guru di Khalifah Institute, Ampang. Secara tidak langsung, saya berpeluang memborong buku-buku tulisan arwah Prof. 

Buku ini agak istimewa kerana saya membacanya satu persatu dengan suara yang sederhana kuat. Ada 39 halaman, fuh, penat juga mulut. Saya membacanya sedemikian kerana saya mahu menjiwai setiap patah perkataan yang ditulis. Lagipun, ditulis di belakang buku ini - Read this book aloud daily in the morning or at bedtime. Saya membayangkan seolah-olah saya sedang menyampaikan bait-bait kata yang penuh hikmah dan nasihat di hadapan kanak-kanak. Hebat sungguh berangan bukan ! Buku ini merupakan kompilasi tazkirah pagi yang disampaikan penulis kepada pelajar-pelajar di Khalifah Model School. Ada 31 nasihat yang panjangnya kira-kira125 patah perkataan (1 halaman kertas bersaiz A5). Temanya adalah sekitar  tanggungjawab sebagai khalifah yang perlu dilaksanakan oleh pelajar. Penggunaan ayat-ayat yang mudah, bahasa yang memotivasikan dan ditambah pula penggunaan kertas glossy paper membuatkan buku ini begitu akrab dengan jiwa sepanjang pembacaan. Mungkin inilah yang dikatakan tulisan dari hati ke hati. Jikalau  anda mencari tazkiran pendek untuk dibacakan kepada anak-anak sebelum tidur, buku ini sangat sesuai. Semoga ia memberikan rangsangan yang kuat kepada anak-anak anda untuk menjadi khalifah Allah yang berkualiti.

Buku cantik yang bertajuk Diari Hamil  terbitan Telaga Biru itu juga sesuatu yang menarik untuk dikongsikan. Ia merupakan buku panduan kehamilan yang memiliki banyak info tentang perkembangan bayi pada setiap trimester, persediaan, doa, senaman dan pelbagai lagi info tentang dunia kehamilan. Isi kandungannya yang lebih bersifat maklumat umum membuatkan ia sangat sesuai untuk ibu-ibu baru yang masih belum memiliki pengalaman mengandung lagi ataupun  baru merancang untuk memiliki anak. Isi kandungan yang paling menyentuh saya ialah penceritaan tentang perkembangan dan pembesaran bayi  pada setiap minggu di dalam perut ibu. Ia betul-betul membuatkan saya menjadi kagum akan kehebatan Allah, begitu teliti dan teratur setiap penciptaanNya.

Anda pasti tahu tentang buku kecil berwarna merah yang bertajuk Biografi Muhammad Rasulullah saw. Ya, buku yang ala-ala passport itu. Walaupun ia kecil, namun banyak info yang kekadang kita tidak terfikir untuk mengetahuinya. Saya sedar saya tidak mampu untuk mengingati semua info-info tentang Rasulullah saw seperti yang dicatitkan. Justeru itu, saya mengambil inisiatif untuk menghafal nama, karakter dan keistimewaan isteri Rasulullah saw sebanyak 12 orang. Saya rasa nama anak baginda senang sikit untuk diingati kerana kita sudah terbiasa mengingatinya sejak dari kecil lagi. Tambahan ada lagu pula itu. Tetapi, nama-nama Ummahatul Mukminin ini sangat jarang kita ingati; selain Siti Khadijah rha dan Siti Aisyah rha.

Nanti dulu saya kongsikan buku Sentuhan Papa Belaian Mama tulisan Rosnah Ahmad dan Roha Hassan, sebaik saya membaca buku Shaping Excellent Character. Saya kira ada banyak kaitannya. Begitu juga dengan buku Ilmu Hikmah tulisan Muhammad Hassan Al-Basri. Nanti dulu ya.


Seperti yang saya tuliskan pada entri yang lepas, saya perlu membaca banyak buku yang bertulisan besar dan banyak pula gambarnya. Teknik ini diharapkan dapat mempercepat kuantiti buku yang berjaya dibaca. Namun ini tidaklah bermakna, saya membacanya sepintas lalu walaupun ia diniatkan sebegitu pada mulanya. Akhirnya saya 'tersangkut' dan mulalah berlama-lamaan untuk satu-satu buku, lalu termenung dan seterusnya insaf.

Contohnya buku Mari Berdoa terbitan Inteam Publishing. Buku ini mengandungi 30 doa harian. Ditulis untuk kanak-kanak. Semakin saya selak setiap halaman, timbul rasa malu sebab tahu diri sendiri tidak mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Jikalau amal pun, tidak begitu menghayati. Lalu, apa yang saya buat, saya baca makna doa untuk doa-doa yang memang diamalkan dan untuk doa yang belum saya amalkan (dan tidak tahu). Saya ambil peluang untuk menghafalnya dan berazam untuk diamalkan, tetapi harus sedikit demi sedikit, yang penting konsisten. Maka jadilah sesi menghafal dan memahami, bukan sekadar membaca. Kekadang, ada doa-doa yang kita biasa amalkan adalah kerana sudah terbiasa tanpa memahami apakah makna di sebalik doa itu. 

Lanjutan dari itu, saya baca juga doa-doa yang disusun oleh Wan Shuhairi Wan Muhamad di dalam buku Hadiah untuk Pengantin. Walaupun tajuknya nampak seperti ditujukan kepada pengantin sahaja, namun hakikatnya bukanlah sebegitu. Ia sesuai untuk keluarga secara umum. Doa-doa di dalam ini agak panjang dan tidak sempat untuk dihafal :). Hanya sekadar dibaca dan dipahat di dalam fikiran, InsyaAllah, moga-moga ada kesempatan untuk menghafal dan mengamalkannya. 

Sekali lagi, jikalau anda mencari buku-buku bedtime story untuk anak-anak anda,  buku 101 Akhlak Rasulullah tulisan Rohayati Bakri boleh dipertimbangkan. Minda anak-anak perlu diisi banyak  tentang cerita Rasulullah - meneladani baginda dan bagaimana mahu menjadi seperti baginda. Format penulisan buku ini sangat membantu pencerita menyampaikan nasihat dengan mesej yang teratur. Pada setiap topik, penulis memulakan dengan hadis nabi, makna hadis tersebut, kisah teladan, contoh perbuatan yang boleh diamalkan  dan kata-kata hikmah. Anda boleh mencubanya : 1 akhlak untuk 1 malam !

Nampaknya sudah masuk waktu Asar. Masa untuk solat dan selepas itu memasak :). Ada beberapa buku yang tidak sempat untuk dikongsikan, seperti buku-buku tentang reproduksi. InsyaAllah, semoga Allah memberi kesempatan untuk itu.

0 komen: