Tuesday, June 11, 2013

2S

2S.

Syukur dan Semangat.

Itu tema buku yang saya baca pada minggu lepas.

Pada entri yang lepas, saya tidak sempat berkongsi tentang 2 buah buku bukan fiksyen yang dibaca bersama Anthem. Tulis punya tulis, tidak sedar berjela sudah panjangnya saya menulis tentang Anthem sahaja. Seronok sangatlah tu :)


1 Minit Keajaiban Allah

Buku ke-10, 1 Minit Keajaiban Allah (1MKA) karya Gufron Hidayat. Buku ini memiliki ketebalan sebanyak 134 halaman. Sedikit sahaja. Ia merupakan karya dari Indonesia dan diterjemahkan ke Bahasa Melayu. Saya kira, target pembacanya ialah kanak-kanak dan remaja awal berdasarkan reka bentuk kulit  dan dalaman yang meriah dengan warna dan lukisan. Sesuai juga dijadikan buku bedtime story untuk anak-anak. Saya pula membeli buku ini kerana tajuknya yang agak catchy  dan  membuatkan saya teruja mahu mengetahui kandungannya. Semoga ada sesuatu di situ yang boleh membuatkan saya berfikir tentang kekuasaaan Allah.

Terdapat 100 artikel yang dimulakan dengan Tahukah anda..?  dan menurut penerbit  setiap 1 artikel itu mengambil masa 1 minit untuk dibaca. Itulah asal-usul perkataan 1 Minit pada tajuk buku ini. Ini bermakna dengan 100 artikel, seorang pembaca akan mengambil masa 1 jam 40 minit untuk menyempurnakan pembacaan  DAN saya pula megambil masa berhari-hari untuk buku ini. Konflik pengurusan masa :)

Apa yang saya suka tentang 1MKA ialah cara penulis yang bukan hanya membentangkan fakta semata-mata ala buku ensiklopedia. Tetapi, penulis  juga pandai memilih kata-kata seruan dan peringatan yang ringkas, tidak berat dan senang untuk difahami dalam menyimpulkan setiap artikel.  

Buku ini membantu saya untuk berfikir secara mikro dan makro pada setiap makhluk ciptaan Tuhan. Saya membaca tentang pepatung yang memiliki mata mikro sebanyak 30,000 dan setiap mata itu memandang pada arah yang berbeza. Saya membaca tentang bulu-bulu merak yang mempunyai rongga kecil, berbentuk 2 dimensi dan bersaiz ratusan lebih kecil daripada rambut manusia sehingga cahaya boleh dipantul dan menghasilkan pelbagai warna. Saya cuba membayangkan j54 otot bekerja pada waktu yang sama ketika saya melakukan gerakan yang sederhana. Buku ini juga ada menyatakan kita memerlukan masa selama 50 tahun untuk mencernakan sepotong daging jikalau tanpa sistem pencernaan yang mengandungi enzim. 

Fuh! Senyap dan tidak terkata-kata. Subhanallah!

Semut Pun Bertasbih kepada Allah

Buku ke-11, Semut Pun Bertasbih kepada Allah (SPBA) karya Dr. Musa Al-Khatib. Penulis ini bukan orang Indonesia tetapi buku ini merupakan terjemahan ke Bahasa Indonesia. 197 halaman. Berkulit keras tetapi kualiti kertasnya fesyen lama-lama sikit. Saya baca satu persatu, siap dengan pen lagi. Alasannya, fokus saya mula lari, mungkin sebab bahasa Indonesia saya yang sudah hampir luntur sejak ayah saya meninggal dan jarang menonton drama Indonesia :). Memenatkan dan hampir putus asa membaca buku ini. Tetapi, oleh kerana mesej di dalamnya yang begitu menarik, maka dikuatkan semangat.

Satu perkara yang boleh saya kongsikan pengalaman ketika membaca buku ini ialah saya seperti dapat merasakan ada satu macam perasaan sejuk mengalir di hati setiap kali saya menyelak halaman demi halaman dan membaca ayat demi ayat. Serius. Saya sendiri tidak faham mengapa. Mungkin itu juga faktor mengapa saya terus membaca. 

Buku ini bukan sahaja bercerita tentang semut. Ada juga tentang burung hud-hud dan gunung serta makhluk-makhluk Allah yang lain (bukan manusia). Mesej buku ini ialah tasbih kepada Allah - bagaimana makhluk-makhluk ini bertasbih kepada Allah. Sangat menarik. Tambahan pula, penulis sangat berilmu. Walaupun nampak macam remeh sahaja tajuk dan isu buku ini, namun dek kerana penulis seorang yang berilmu, membuatkan pembaca yang membaca buku ini ada sahaja info yang baru diketahui. Kalau sudah diketahui pun, info itu seperti 'pemujuk' dan semacam boleh melembutkan hati. Oleh kerana itu, saya katakan buku ini ini seperti air yang menyejukkan hati. Chewah.

Hasil dari membaca SPBA ialah saya menjadi lebih hormat kepada makhluk-makhluk Allah yang lain. Seterusnya membuatkan saya lebih sopan dan berperikemanusiaan kepada mereka terutama kucing-kucing di rumah ini. Mana tidaknya, mereka walaupun tidak dikurniakan akal, tetapi tetap patuh, tetap mengingati Allah dan tetap berzikir kepadaNya dengan cara mereka tersendiri. Saya pula makhluk yang berakal, selalu sahaja lupa dan selalu sahaja lalai. Mereka lebih baik dari saya.


Sebelum tidur.
Baik kita berdoa. 
Tuhan,
terima kasih kerana membantu saya membaca setiap hari. 
Sesungguhnya saya ada konflik pengurusan masa 
Mohon bantuannya.

2 komen:

Anonymous said...

buku 1 minit 1 keajaiban ALLAH sangat menarik, ada perkara tidak dapat digambarkan fikir kita sendiri...Boleh saya pinjam buku tu....

AdH said...

Menarik! Tapi saya belum boleh tambah buku lagi, Welma. Yang ada sekarang sudah bertimbun. Huhu..........