Sunday, November 17, 2013

Akhirnya....

Akhirnya.Siap juga. Haha.

Hampir mencecah 4 minggu saya membaca buku Bagaimana Menyentuh Hati, karya Abbas As-Siisiy. Buku yang saya baca ini merupakan buku terjemahan ke Bahasa Indonesia. 3 tahun dahulu saya pernah membacanya sekali dan menulis sedikit perkongsian itu di sini
Pada tahun ini, tiba-tiba datang pula perasaan mahu membaca buku ini sekali lagi. Begitulah sebuah buku. Kekadang ada pengisiannya yang bersifat evergreen. Setiap aktiviti kehidupan yang dilalui, menjentik memori pengisian buku-buku terdahulu yang pernah dibaca. Memori itulah yang membuatkan saya mencari semula buku ini.

Bacaan kali kedua ini semestinya membawa pengalaman dan pandangan yang berbeza. Jikalau dahulu, saya banyak terkesan dengan cerita-cerita yang menyentuh hati. Pada kali ini, ia juga sebegitu. Cuma, saya sekuat upaya mahu mengingati setiap baris kata-kata penulis. Jadi seperti biasa, Notes boleh membantu, dan seperti biasa juga, dengan keadaan saya yang baru selesai dengan pelbagai urusan keluarga, ini sahaja yang mampu saya lakukan iaitu berkongsi nota yang saya tulis berdasarkan pembacaan buku Bagaimana Menyentuh Hati.Saya tidak mampu bercerita dan menulis panjang-panjang (haha) walaupun keinginan itu sangat membuak-buak. Perlu cas bateri dahulu!






Tulisan nota di atas hanyalah sebahagian dari isi-isi buku ini. Mungkin jikalau saya membaca pada kali ketiga, nota yang saya ambil akan berbeza dari yang ini. Setiap kali pembacaan akan memberi sudut pandangan yang berbeza. Tulisan nota yang saya kongsikan ini pula hanya terhad kepada beberapa poin yang saya mahu paterikan di dalam minda. Ada juga beberapa perkataan yang ditulis penulis saya kekalkan di dalam nota itu tanpa mengubahsuainya kerana perkataan itu sangat menyentuh hati, saya kira sebegitu :)

Secara rumusannya, buku Bagaimana Menyentuh Hati merupakan perkongsian penulis dalam dunia dakwah dengan memfokuskan kaedah/metod yang berorientasikan hati, perasaan dan kasih sayang.


Ini pula buku-buku yang sedang di dalam proses aktiviti bacaan saya. Sudah dibaca sedikit demi sedikit namun tidak mampu menghabiskannnya.Ada sebahagian buku itu ialah buku-buku usrah - Dakwah Seruan Menuju Allah (Dr. Taufik Al-Waie), Asas-Asas Berdakwan ke Jalan Allah (Dr. Hammam Said) dan Fiqh Sirah Jilid 2 (Dr. Ramadhan Al-Buti). Kami bercuti 2 minggu untuk aktiviti usrah, jadi inilah masanya menelaah semula buku-buku ini. Pada minggu lepas, kami berbincang tentang Perang Badar, salah satu topik di dalam Fiqh Al-Sirah. Oleh kerana itu, datang perasaan mahu membaca Belajar Dari Perang Badar tulisan Hepi Andi Bastoni. Saya suka membaca karya penulis dari Indonesia ini dan saya rasa saya memiliki hampir kesemua siri Belajar Dari....

Selain itu, sejak dua menjak ini, perasaan cemburu terhadap orang yang menghafaz quran semakin meninggi. Seperti biasa, mood dan perasaan akan mempengaruhi bahan bacaan saya. Itulah yang membawa saya membaca Kaedah Jibril -Teknik Mudah dan Praktikal Menghafaz Quran tulisan Ustaz Mohammad Asraff Ayob Al-Hafiz. Sebentar tadi pula, saya baru sahaja membeli buku baharu, taraaaaaa, Kecerdasan Membentuk Muslim Superior tulisan Muhamad Akhmal Hakim. Saya tertarik dengan isi kandungannya yang lain dari yang lain. 

Terus berusaha Welma La'anda. Apabila mahu memberi semangat kepada diri, harus menyebut nama penuh sebab nama itu bermaksud orang yang bercita-cita tinggi. Haha. Ada-ada sahaja Welma ini. Mulalah tu mahu merapu.

0 komen: