Monday, March 03, 2014

Mmm.......

Mmmm... (hehe).

Saya baru bertukar kerjaya. Kini bukan lagi seorang pekerja di syarikat korporat. Saya pada ketika ini merupakan seorang guru yang berkhidmat di sebuah sekolah rendah agama swasta. Ia merupakan salah satu sekolah di bawah rangkaian Ikram Musleh. Saya mengajar subjek English (Darjah 2 dan 3), Liqo' (Darjah 6) dan Hafazan (Darjah 2).  Pertukaran kerjaya ini dibuat untuk merealisasikan impian saya menjadi seorang yang berpengetahuan di dalam dunia mendidik pelajar.

Kerja baru yang sangat mencabar terutama dalam bab mengawal dan membentuk kelakuan generasi milenia. Saya bekerja 24 jam. Ada beberapa kes, saya boleh mengigau di dalam tidur, "Abang, padam papan hitam". Haha. Cikgu sejati sungguh.

Di sekolah, saya berkhidmat dari pukul 7.40 pagi hingga pukul 4 petang. Hari dimulakan dengan menyemak hafazan untuk 15 orang pelajar. Selepas itu slot masa diisi dengan mengajar mata pelajaran akademik. Di rumah pula, saya akan sibuk dengan rancangan mengajar dan mencari idea bagaimana untuk mengajar dengan berkesan + kaedah mengawal kelas. Oohh, bab mengawal kelas paling mencabar. Haha. Setiap detik masa saya dipenuhi dengan alat bantuan mengajar. Semestinya tidak akan lepas dengan flashcards, gambar, kertas berwarna dan soalan-soalan latihan. Pendek kata, saya siap membeli laminate machine agar flashcard saya bertahan lama. 

Minggu ini merupakan minggu ujian penggal 1. Saya baru selesai menyemak kertas ujian untuk sebuah kelas yang diajar. Alhamdulillah. Tarik nafas kelegaan. 35 orang mendapat A dan seorang sahaja mendapat B. Kekadang apabila banyak pelajar mendapat A, saya mula menjadi sangsi, "Senang sangatkah soalan yang aku beri?". Baru satu kelas yang selesai menduduki ujian. Ada lagi 2 kelas yang diharap tidak akan membuatkan saya terpaksa mengurut kepala sambil menyemak kertas ujian mereka dan terpaksa pula menyoal diri sendiri, " Aku ni, silap teknik mengajarkah sampai budak tak tahu nak menjawab soalan?". Haha.


Pelajaran paling penting yang saya pelajari sepanjang 1 bulan lebih mengajar ialah, budak-budak sekarang tidak seperti zaman saya dahulu. Kaedah rotan atau kaedah-kaedah seperti yang dipakai oleh guru-guru di zaman saya dahulu untuk mendenda pelajar sudah tidak relevan untuk generasi ini.Jadi, saya mula mempertimbangkan kaedah psikologi. Perlu lagi banyak membaca dan bereksperimen nampak gayanya. Ini kerana, setiap seorang pelajar sangat unik sifatnya. Kaedah psikologi yang kita cuba aplikasi kadang-kadang tidak berjaya dilaksanakan untuk sesetengah pelajar.

Gambar di bawah merupakan carta hafazan untuk Darjah 2 Mus'ab bin Umair, kelas yang saya pantau hafazan mereka. Ada 2 orang guru yang ditugaskan untuk menyelia hafazan untuk setiap kelas dan setiap guru akan menjaga 15 pelajar. Bukan senang untuk menyuruh budak berusia 8 tahun untuk menghafaz quran ya! Bukan kerja mudah! Carta di bawah baru sahaja siap kelmarin. Ia dibuat untuk memberi semangat kepada para pelajar berlumba-lumba menyelesaikan hafazan mereka. Jikalau mereka berjaya menghafaz satu surah, gambar mereka akan digerakkan ke surah baru. Haa! Ada unsur-unsur excited di situ.


Oleh kerana kesibukan saya itu, maka aktiviti membaca saya sedikit terganggu. Tetapi saya percaya, ia hanya mengambil masa sebulan dua sahaja sementara saya belajar menyesuaikan diri dengan dunia baru ini. 

Walaupun begitu, saya tetap saya. Haha. Dalam masa 2 bulan ini, saya telah membeli beberapa buah buku seperti di bawah. Baru 2 buah buku berjaya dibaca untuk 2014 dan kini sedang mengulit sebuah buku. Koleksi buku di bawah belum termasuk buku-buku tutorial darjah 2 dan 3. Haha. Sangat seronok membeli buku tutorial rupa-rupanya. Saya juga ada membeli satu set buku cerita English terbitan Pelangi. Ianya untuk bahan bacaan anak-anak murid saya. Saya berharap saya bukan sahaja menjadi seorang guru yang begitu semangat menghabiskan silibus semata-mata, tetapi juga mendidik anak-anak ini untuk mencintai buku. 

1 komen:

AdH said...

Welma, selamat datang ke dunia pendidikan! ^_^ Saya baru lima tahun memgajar. Makin hari makin mencabar. Kerja bertambah, tanggungjawab semakin berat. Tapi seronok dengan anak-anak murid. Cuma masalah dengan sistem #_# Nanti emelkan kepada saya alamat baru Welma. Mahu hantar buku-buku yang dijanjikan itu. Insya Allah :)