Monday, June 09, 2014

Cuti Sekolah. Lagi.

Nampaknya aktiviti membaca hanya boleh dilakukan ketika cuti sekolah sahaja.

Tidak. 

Ada masa-masa yang terluang sebelum ini digunakan untuk membaca, namun bukunya masih tidak sudah-sudah juga. Haih. (Mengeluh konon)

Cuti 2 minggu++ ini, seperti biasa, ruang masa yang ada itu digunakan untuk membaca. Hasilnya seperti gambar di bawah. Ia merupakan buku-buku yang telah dibaca. Setakat ini. Harap-harap ia semakin bertambah sebelum sesi persekolahan bermula.


Tidak mampu saya berkongsi panjang tentang buku-buku tersebut kerana tangan serta fikiran kaku semacam. Beginilah kalau sudah lama tidak ber-blog. Jadi, ala-ala 'warm-up' sahaja perkongsian pada kali ini.


Sempena cuti sekolah pada kali ini, wah lama sungguh cutinya, hampir 3 minggu, saya niatkan mahu menyelesaikan banyak perkara yang tertunggak. Antaranya ialah membaca buku-buku yang berkonsepkan tarbiyyah atau apa-apa sahaja yang ada kena mengena dengan material/bahan/modul usrah. Dalam erti kata lain, kononnya, cuti pada kali ini betul-betul mahu digunakan untuk 'menajam gergaji'. Banyak juga buku-buku yang dimaksudkan itu dan saya bermula dengan buku-buku di atas. Buku baru dibeli. Jadi aura mahu dibaca itu memang sangat tinggi. 

Bermula dengan 7 Tahapan Dakwah Fardiah nukilan Sheikh Mustafa Masyur. 36 muka surat sahaja, namun isi di dalamnya memerlukan muhasabah yang sangat panjang. Banyak lagilah lemahnya peribadi dan ilmu saya sehingga masih tidak mampu mengaplikasi konsep dakwah fardiah ini mengikut sequence seperti yang dinukilkan di dalam buku ini. Buku ini apabila dibaca perlu diulang-ulang, kemudian cuba bawa nilai semula diri dan seterusnya baiki kesilapan. 

Seterusnya, saya membaca pula buku saiz poket itu, 3 Formula Pengubah Manusia ditulis oleh Ummu Aliya dan Muharikah. Buku ini jikalau ditulis di atas kertas bersaiz A4, mungkin hanya mencapai 10 halaman sahaja. Namun oleh kerana pakejnya telah dikecilkan, jadilah ia sebuah buku yang comel yang mempunyai ketebalan 39 halaman. Suka saya melabelkan buku ini sebagai sebuah tazkirah ringkas tetapi bermakna  tentang Tilawah, Ta'alim dan Tazkiyah. Mesej yang ringkas, namun, haih (mengeluh lagi), menuntut mujahadah yang tinggi untuk diamalkan. 

Oh ya! 2 buah buku itu saya beli secara online di Iman Shoppe. Sebenarnya saya mahu membeli buku Manusia dan Kebenaran tulisan Prof. Yusuf Qardhawi. Oleh kerana sangatlah tidak seronok, jikalau hanya membeli sebuah buku sahaja (terutama ketika membuka bungkusan pos) jadi mata perlu diluaskan meng'usha' buku-buku yang lain. Manusia dan Kebenaran merupakan buku yang perlu dihadam semasa berada dalam usrah 01. Seingat saya, semasa berada dalam usrah 01, saya tidak pernah pula membaca buku ini. Jadi, saya (yang selalu over proactive-angkat bakul sendiri) ini pun membeli dan sangat beria-ia mahu membacanya pada cuti kali ini. Tips membaca buku sebegini agar tidak berhenti sekerat jalan ialah, anda harus cuba bayangkan betapa 'lazat' dan 'nikmat'nya isi-isi yang ditulis. Haha. Jikalau tidak dibuat sedemikian, memang kita boleh berhenti membacanya sebab bosan yang amat dengan isi-isi yang memeningkan. Oleh kerana itu, saya sepanjang membaca buku ini, kadang-kadang berhenti sejenak, bersoal jawab dengan diri sendiri (seperti kita tanya anak murid dan anak murid menjawabnya) dan selepas itu barulah ada sedikit nampak cahaya pemahaman itu. Mengikut pengalaman saya, pengisian di awal-awal halaman sehingga halaman 40++ sahaja yang agak sedikit mencabar tahap pemahaman. Namun selepas itu, Allah memudahkannya. Dan sekarang pula, saya berkira-kira mahu membacanya semula, supaya saya boleh menyampaikan bahan/isi buku ini kepada adik-adik usrah 01 di bawah kelolaaan saya dengan baik. Bacaan untuk kali pertama ini tidak banyak boleh saya rumuskan, kerana walaupun sudah habis dibaca, namun saya masih blur untuk menyampaikannya. Hehe.


Seperti yang saya katakan tadi, sewaktu saya membaca buku Manusia dan Kebenaran, saya telah melalui fasa kebosanan (chewah ayat) dan pada ketika itu juga (secara tepatnya ketika saya berjalan melalui rak buku saya), tiba-tiba sahaja saya ternampak buku komik 33 Pesan Nabi - Jaga Mata, Jaga Telinga, Jaga Mulut karya vbi_djenggotten. Sebagai seorang manusia yang lemah dengan dugaan komik ini (haha), saya pun letak tepi buku yang sedang dibaca itu dan layan buku komik ini. Ia merupakakan karya dari seberang dan memaparkan lukisan komik tentang hadis. Kebanyakan hadis diambil dari Bukhari dan Muslim. Menarik dan menambah juga pengetahuan saya tentang hadis, sebab ada hadis-hadis yang dimasukkan tidak pula pernah didengar, nasib baik ditulis disitu HR Bukhari ataupun HR Muslim siap dengan nombor hadisnya sekali. Selepas itu saya pun...oooooo. 

Sebaik membaca komik ini, saya menyambung semula kembara membaca Manusia dan Kebenaran. Alhamdulillah selesai dibaca. Selepas itu, semangat pula mahu membaca karya Prof Yusuf Qardhawi yang satu ini - Fiqh Hiburan dan Rekreasi dengan halaman 246. Saya sangat suka membacanya. Dalam erti kata lain, senang difahami. Saya mula tertanya-tanya, adakah saya mudah faham pada kali ini kerana gaya penterjemahan yang kemas atau isinya yang mudah difahami oleh golongan biasa seperti saya? Ditinggalkan pertanyaan itu di situ sahaja. Buku ini ada 8 bab  yang meyentuh tentang hukum fiqh dalam bab berhibur, lawak jenaka, permainan minda (seperti catur, dadu, domino, terup dll), tarian, tepukan, berburu, drama, filem (ada subtopik yang menyentuh tentang pokemon) dan perlumbaan unta, kuda, tiket peraduan dan lain-lain lagi. Wow! Banyak sangat isu-isu sekitar kita, yang ada kena mengena dengan kita, semuanya ada hukum hakamnya. Nampak sangat dan memang ternyata agama Islam ialah agama yang syumul (menyeluruh) dan merupakkan addin (cara hidup) yang tidak meninggalkan kita sedikit pun tanpa sebarang panduan. Paling saya terkejut, perbahasan tentang catur dan dadu sahaja berjela-jela panjangnya. Buku ini perlu dibaca setiap kita. Mudah-mudahan boleh menjadi panduan hidup. Balik kepada perkara asas, Islam adalah agama yang tidak menyusahkan penganutnya. Jikalau ada yang tidak difahami melalui isi buku ini, bertanyalah kepada orang yang arif untuk penjelasan yang lebih lanjut untuk sesetengah hukum fiqh yang ditulis. Menuntut ilmu bukan hanya bersandar pada buku/facebook semata-mata, tetapi bertanya kepada guru yang alim (secara beradab) itu pun juga amat dituntut. 

Buku yang terakhir (setakat ini) berjaya dibaca ialah buku yang berwarna merah itu, Ibu Melayu Mengelilingi Dunia tulisan Tan Sri Dr. Hajah Aishah Ghani. Sebuah buku travelog yang menceritakan kembara penulis dari Malaya ke London pada tahun 1955. Tulisan yang menyenangkan dan pemerhatian yang sangat bermakna untuk menjadi santapan generasi terkini. Bagaikan ada cermin masa pula yang boleh kita lihat suasana 50++ tahun yang sudah. Walaupun penulis ke London untuk melanjutkan pelajaran, dibahasakan melalui buku ini sebagai mengejar kasih yang pertama iaitu cita-cita, namun tidaklah banyak diceritakan di sini tentang perkara itu, maksud saya penceritaan yang spesifik tentang pengalaman pembelajaran/keilmuan di sana seperti jikalau anda pernah membaca buku travelog yang ditulis oleh Dr Zaharuddin menerusi Jangan Berhenti Berlari, aura penulisannya sangat mencucuk-cucuk diri untuk pergi menuntut ilmu. Buku Ibu Melayu Mengelilingi Dunia ini ditulis lebih kepada pemerhatian secara kasar (penilaian kali pertama setepatnya) pengalaman penulis tentang perjalanan beliau yang menggunakan Kapal Canton menuju ke London. Pada setiap destinasi perhentian itu, penulis menceritakan hasil pemerhatian beliau tentang sesuatu tempat dan budaya mereka. Begitu juga ketika di London, penulis banyak berkongsi pemerhatiannya tentang struktur ibu kota London, bangunannya, kemudahannya, kaum wanitanya, sosiobudayanya dan kesenian. Tidak lupa juga catatan penulis tentang Kirkby College yang secara tidak langsung memberi pemahaman yang penuh kepada saya tentang kolej tersebut yang sebelum ini didengar begitu sahaja. Buku ini nyata sekali mampu dirasakan aura penulis yang penuh kemelayuan, semangat kebangsaaan yang amat tinggi certa kecintaan kepada negara yang tidak bertepi. Setiap apa yang diamati oleh penulis, membawanya kepada satu tujuan yang lebih besar iaitu mahu membina Malaya yang cemerlang baik dari segi cara pemikiran masyarakat dan kemandirian kaum wanita. Wanita yang bercita-cita adalah biasa pada zaman ini, namun sangat luar biasa pada 50++ tahun yang sudah dan penulis berjaya membuktikan beliau merupakan salah seorang yang luar biasa itu. Saya berharap buku ini ada sequel yang seterusnya kerana di akhir halaman saya merasakan perkongsian cerita itu tiba-tiba sahaja berhenti sedangkan di dalam masa yang sama, saya masih menanti apa lagi cerita seterusnya. 

Wallahu alam

2 komen:

AdH said...

Assalamualaikum Welma,
Banyaknya buku yang dibaca. Masya Allah :) Saya kepingin membaca buku Ibu Melayu Mengelilingi Dunia namun disimpan dahulu hasrat tersebut. Saya sekarang beralih meminjam buku di perpustakaan bagi menjimatkan kos. Ngeee. ..beli buku anak sahaja *wink*

Welma La'anda said...

Waalaikumussalam Aina,
Samalah kita. Saya pun dah belajar berjimat sekarang. Hehe. Ini buku-buku yang sudah lama dibeli. Cemburu juga saya membaca reviu Aina tentang buku ust. Hasrizal dan Prof. Kamil yang bary. Aih. Lama lagilah baru saya boleh membelinya. :)