Saturday, March 29, 2014

Cuti Sekolah

Cuti sekolah bermula pada 22hb Mac hingga 30hb Mac. Pelbagai rancangan bermain di kepala untuk memanfaatkan cuti tersebut. Kononnyalah. Haha. Antara aktiviti yang dirasakan sangat penting untuk dibuat ketika cuti sekolah ialah membaca sebanyak buku yang boleh. Mmm. Sangat diragui kenyataan ini.

Membeli belah

Sebelum memulakan aktiviti membaca, secara kebiasaan, mukaddimahnya ialah membeli buku, walaupun sedar banyak lagi buku di dalam rumah ini yang belum dibaca. Penyakit yang satu ini sudah tidak boleh dirawat ya. Pada 22hb saya mengajak Mazlan ke Penang Times Square. Ada jualan buku Big Bad Wolf (BBW) di situ. Berikut ialah hasil tangkapannya. Ada 2 buah buku tulisan Mitch Albom yang dijumpa. Membeli 2 buah buku yang bermesejkan kemanusiaan ; If I Had a Hammer dan Creating Room to Read. Membeli juga buku-buku tentang alam, penelitian tentang sebuah tempat serta sejarah seperti Natural Explorer, Hello Dubai dan Xanadu. Selebihnya ialah buku fiksyen remaja dan mini ensiklopedia.


3 hari selepas itu pula, secara tiba-tiba sahaja saya terfikir untuk membaca buku yang bertemakan konspirasi. Ini gara-gara banyak sangat membaca di media dan blog isu sekitar konspirasi. Apabila tiba di kedai buku, bukan sahaja buku bertemakan konspirasi yang saya ambil, apa-apa sahaja buku yang dirasakan 'menyelerakan' pun disambar. Berikut ialah gambar pembelian buku-buku yang dimaksudkan.



Seperti yang saya tulis pada entri lepas, aktiviti membaca saya agak terbatas pada bulan Januari hinggalah Mac. Namun begitu, saya berjaya juga menyelesaikan pembacaan untuk 3 buah buku, dengan izin Allah. Buku-buku itu ialah 8 Kecerdasan Membentuk Muslim Superior (Bukan Fiksyen), Misi 21 Hari (Fiksyen) dan Young Aisyah - Seronoknya Membaca (Fiksyen).

Kini tambah lagi 4 buah buku yang berjaya dibaca sepanjang cuti persekolahan, dengan izin Allah iaitu Anakku Seorang Hafiz (Bukan Fiksyen), Rahsia Yahudi Walt Disney (Bukan Fiksyen), Berfikir Gaya Al-Fateh (Bukan Fiksyen) dan Diary of a Wimpy Kid - The Third Wheel (Fiksyen). Ada lagi 2 buah buku yang tidak sempat saya habiskan (baki masa perlu digunakan untuk bersiap sedia dengan bahan mengajar)  iaitu Projek Anak Luar Biasa (Bukan Fiksyen terbitan PTS) dan Shaping Excellent Character (Bukan Fiksyen terbitan Khalifah Institute). 

Kesannya sekarang - saya sakit belakang! Inilah akibat apabila membaca dengan postur badan yang tidak mematuhi hukum ergonomik yang betul.

Fiksyen


Saya memang tidak boleh lari dari membaca buku fiksyen remaja. Haha. Ia bagaikan satu terapi. Saya bukan pembaca novel dewasa (yang tebal-tebal itu) yang baik. Saya lebih gemar membaca buku yang ditulis untuk kanak-kanak dan remaja. Dunia mereka tidak berapa complicated berbanding dunia dewasa yang menyerabutkan. Dikecualikan jikalau novel dewasa itu boleh memberi saya nilai tambah yang setanding buku bukan fiksyen, haa, itu boleh diterima ataupun saya terhasut dengan drama di tv.

Novel kanak-kanak dan remaja yang saya telah baca untuk tahun ini baru 3 buah. Dimulakan dengan Misi 21 Hari tulisan Zaihanim Zainal Abidin terbitan Galeri Ilmu. Ini pertama kali rasanya saya membaca novel terbitan Galeri Ilmu. Kisah seorang remaja perempuan yang dibesarkan di Perth. Dia kembali ke Malaysia, spesifiknya Langkawi untuk menjejaki datuk dan neneknya dalam misi menyambung semula tali persaudaraan yang telah lama putus. Ringkasnya, saya suka dan ada unsur 'nak tahu' pada setiap bab sehinggalah saya menghabiskan pembacaan. Buku kedua ialah Siri Young Aisyah - Seronoknya Membaca tulisan Saridah Hamid dan illustrasi/komik dilukis oleh Reja. Buku ini ialah gabungan novel dan komik atau disebut nomik terbitan PTS. Memang seronok membacanya, bukan kerana ada komik tetapi tajuk buku itu sendiri sudah membuatkan saya tersenyum. Buku ketiga pula ialah Siri Diary of Wimpy Kid - The Third Wheel tulisan Jeff Kinney. Mestilah seronok dan tergelak-gelak membacanya. Tambahan pula ada lukisan conteng. Namun begitu, saya masih lagi tidak boleh membuang perasaan ragu-ragu untuk mencadangkan kanak-kanak/remaja awal membacanya kerana beranggapan mesej dan plot cerita yang tidak berapa sesuai dengan budaya kita. Walau apapun, buku ini sesuai jikalau kita mahu mengenali budaya yang berbeza dari kita. 

Bukan Fiksyen


4. Anakku Seorang Hafiz - Step by Step Anakku Menghafaz Al-Quran  tulisan Mohd Solleh Abdul Razak . Buku ini terbitan Telaga Biru dan memiliki ketebalan sebanyak 166 halaman. Faktor utama kenapa saya begitu beria-ia membaca buku ini ialah kerana penglibatan saya sendiri di sekolah dalam mendidik budak kecil yang berusia 8 tahun menghafaz quran (Juz amma dan Juz 29 sahaja). Walaupun tajuk buku ini nampak seperti mensasarkan ibu bapa, namun ia juga sesuai untuk guru. Sebelum buku ini ada 2 buah buku yang pernah ditulis oleh penulis yang ada kaitan dengan buku ketiga ini.

Sumber Gambar
Ada 4 bab utama di dalamnya. Dimulakan dengan bab Mukaddimah yang menyentuh tentang definisi, kenapa dan mengapa perlu menghafaz. Baki 3 bab seterusnya memfokuskan kepada persediaan, strategi dan teknik. Jikalau anda pernah membaca buku yang bertemakan teknik hafazan, teknik-teknik itu tidak lari daripada apa yang dikongsikan oleh penulis. Buku ini juga tidak terlepas daripada kisah inspirasi penghafaz quran cilik di serata dunia. Satu dua kisah mereka kekadang membuatkan kita menjadi sangat teruja.

Saya kira mesej paling penting buku ini ialah pentingnya kesungguhan ibu-bapa untuk melahirkan anak penghafaz quran, mendidik mengikut tahap anak tersebut, serta proses mengulang-ulang yang tidak boleh dipisahkan. Tidak juga boleh diabaikan di sini ialah usaha kita untuk memahamkan (walaupun bukan secara terperinci) anak-anak tentang content ayat yang dihafaz.


Sumber Gambar
5. Berfikir Gaya Al-Fateh tulisan Muhammad Syaari Abdul Rahman. Ini buku kedua dari penulis. Buku yang pertama dahulu ialah Kuasa Kepimpinan Al-Fateh (sudah lama dibeli tetapi masih belum dibaca). Penulis terlebih dahulu menegaskan di dalam bahagian Metodologi Penulisan bahawa tiada fakta tersurat akan berulang pada buku kedua ini. Ada baik juga diberitahu lebih awal sebegini supaya pembaca mudah mencari kelainan terutama untuk buku yang mempunyai tajuk yang mirip. Saya sangat suka membaca buku bukan fiksyen yang ada melampirkan sedikit komentar penulis tentang apa yang mahu disampaikannya, metodologi penulisan, kelainan dan beberapa penegasan tentang buku tersebut. Sangat membantu ketika membaca keseluruhan buku.

Buku ini pula walaupun ada nama Al-Fateh terpampang besar di hadapan kulit buku, jangan kita terkeliru dan cuba mengabaikan perkataan Berfikir Gaya...Jadi berdasarkan tajuk itu, dapatlah kita faham buku ini bukanlah buku ilmiah sepenuhnya tentang Al-Fateh tetapi mengandungi elemen motivasi.  Dalam erti kata lain, buku ini merupakan buku self-help atau buku bantu diri (motivasi) yang mengambil Al-Fateh sebagai bahan inspirasi. Namun begitu tidak saya nafikan, banyak fakta sejarah tentang Al-Fateh yang dimasukkan ke dalam buku ini sangat menjentik pemikiran dan memiliki kelainan dari segi keyakinan kita akan sumbernya dan fakta yang tidak pernah didengar sebelum ini.  Elemen motivasi yang saya sebutkan tadi itu pula dijelmakan dengan menghuraikan fakta tersebut menggunakan konsep NLP, buku pembangunan diri tulisan mendiang Stephen Covey dan penulis barat/tempatan/Indonesia yang lain serta tidak ketinggalan seerah Rasulullah saw yang sentiasa menyegarkan. Saya kira kelainan buku ini ialah dari segi fakta yang dikenali sumbernya dan pemurnian fakta untuk beberapa cerita yang biasa kita dengar seperti kisah Al-Fateh yang tidak pernah meninggalkan solat rawatib. Bonusnya, di akhir bab buku, disajikan kita tentang hadis nabi yang menyentuh tentang penakhlukan konstantinople kali kedua dan penguasaan Rom di akhir zaman.

Buku ini penuh dengan gambar yang berwarna-warni. Amat sesuai untuk pembaca visual seperti saya, tidak hairan saya boleh menghabiskannya dalam masa 2 hari. Rekod baik untuk saya yang membaca seperti kura-kura. Ngee.


6. Rahsia Yahudi - Walt Disney tulisan Ibnu Yaakob. Saya sedar akan wujudnya konspirasi Yahudi terhadap Islam sejak berumur 16 tahun lagi. Namun untuk sampai ke tahap terlalu memberi fokus membaca bahan-bahan tentang konspirasi sebegini, saya bukanlah orangnya. Ini kerana, saya lebih suka memfokuskan tentang apa sumbangan saya terhadap Islam. Walaupun begitu, tidak salah membaca buku bertemakan sebegini kerana sedikit sebanyak ia membuka minda, menjentik pemikiran dan trigger kita kepada sesuatu dan lebih berwaspada. Kesedaran  tentang adanya serangan minda dan fizikal itu amat penting, tetapi apa yang lebih utama (prioriti) ialah apa tanggungjawab kita untuk menyelamatkan ummah ini. Panjang bebelan ini. Tidak masuk lagi isi sebenar buku. Hehe.

Sumber Gambar
Buku ini merupakan satu lagi usaha penulis untuk membentangkan hasil kajian beliau tentang serangan minda yang dilakukan oleh Freemason melalui produksi Walt Disney. Produksi Walt Disney yang sinonim dengan kartun yang menjadi tontonan anak-anak ditonjolkan melalui buku ini sebagai alat media untuk menyampaikan mesej-mesej propaganda dari pihak illuminati seperti seks, sihir, dajjal, LGBT dan budaya hidup moden yang serba merosakkan. Buku ini diakhiri dengan bab yang menyentuh tentang latihan untuk tentera agar membunuh tanpa perikemanusiaan yang diperkenalkan oleh Dr. Narut sedikit sebanyak membuatkan saya menghabiskan pembacaan buku ini dengan kengeriaan. Buku ini bertemakan konspirasi, jadi terserah kepada pembaca untuk mempercayainya atau tidak. Nama pun teori konspirasi. Di dunia ini ada ramai orang yang terlibat sebagai penyiasat atau pengkaji konspirasi. Antara yang saya baca ialah Christopher Bollyn, seorang jurnalis yang giat mengumpulkan bukti-bukti peristiwa 9-11. Cukup berani!


Sumber Gambar
7. 8 Kecerdasan Membentuk Muslim Superior tulisan Muhamad Akhmal Hakim. Buku ini dibaca pada awal tahun 2014. Hasil dari 'kerja-kerja penyelongkaran' di alam maya, saya dapati penulis seorang yang memiliki informasi dan pengalaman yang menarik tentang Multiple Intelligence. Saya rasa, untuk buku-buku yang berunsur bukan fiksyen, tambah pula jikalau ianya ditulis oleh penulis baharu, adalah perkara bagus jikalau disertakan sekali biografi penulis tersebut.

Sesuai dengan tajuknya, buku ini membentangkan hasil penelitian penulis tentang kewujudan Multiple Intelligence (MI) (pengasas : Prof. Howard Gardner) di dalam diri para ilmuwan Islam dahulu kala. Penulis menggunakan sumbangan ilmuwan ini sebagai rujukan utama untuk dipetakan mengikut teori kecerdasan yang sesuai. Diolah penyampaian buku ini kepada 3 fasa iaitu Fasa Rencana, Fasa Evolusi dan Fasa Klimaks untuk menyampaikan mesej agar selari dengan tajuknya sebelum menghuraikan 7 teori kecerdasan. Jadi buku ini bukan sahaja mahu menampilkan informasi teori kecerdasan tetapi juga sekaligus bersifat motivasi dan perangsang untuk membentuk muslim superior.

Sebagai makluman, ada 8 jenis kecerdasan yang diletakkan di bawah payung MI iaitu kecerdasan Interpersonal, Intrapersonal, Naturalistik, Muzikal, Logikal-Matematikal, Kinestetik Badan, Spatial dan Linguistik. Di dalam buku ini, penulis hanya menghadkan 2 tokoh ilmuwan Islam sebagai fokus utama untuk setiap perincian 7 kecerdasan iaitu Ibnu Sina dan Al-Biruni.Walaupun begitu, ada juga diselitkan beberapa penelitian yang melibatkan tokoh ilmuwan yang lain. Menariknya, ditonjolkan di dalam buku ini bagaimana kedua-dua tokoh ini terutamanya Ibnu Sina memiliki kecemerlangan untuk ketujuh-tujuh teori MI tersebut (kecuali kecerdasan kinestetik kerana ia tidak terdapat di dalam silibus buku).Dalam bahasa mudahnya, ilmuwan Islam dahulu kala bukan sahaja cemerlang otak kanannya malah otak kiri juga geliga. 

Kesimpulan yang saya boleh buat untuk entri kali ini ialah saya sudah membaca sebanyak 7 buah buku pada tahun ini. Yey!

3 komen:

AdH said...

Wah, banyaknya!! Tersenyum tengok ulasan buku yang banyak dalam satu entri ^_^ Seronok cuti? Hehe

Welma La'anda said...

Aina,
Rupanya sangat seronok cuti sekolah :)

AdH said...

Welma, mungkin tidak bagi sesetengah guru terutamanya yang mengajar kelas peperiksaan dan yang memegang jawatan khas di sekolah. Huhu..cuti pun pergi sekolah buat kerja juga.... +_+