Saturday, July 25, 2009

Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain - Afareez Abd Razak Al-Hafiz


Mungkin saya patut mencadangkan yang anda wajib memiliki buku ini. Sebuah buku yang sama padan antara rupa kulit dengan isi kandungan. Setiap isi-isinya cukup membuatkan para pembaca sentiasa tertanya-tanya dan tidak kekok ikut berkembara sekali bersama-sama penulis berkenaan kajian yang ditulis di dalam buku ini. 

Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain merupakan sebuah buku kajian berkenaan Zulkarnain seperti yang diceritakan di dalam Al-Quran. Di dalam Al-Quran sendiri tidak dinyatakan secara langsung siapakah yang dimaksudkan oleh Allah sebagai Zulkarnain. Perlulah kita ketahui bahawa Zulkarnain bukanlah nama tetapi merupakan gelaran. Sama seperti Firaun. Selama ini kita begitu sinonim dengan mengaitkan Zulkarnain sebagai Raja Iskandar atau Alexander the Great. Tetapi melalui buku ini, penulis cuba memperkenalkan kepada kita satu tokoh baru yang berkemungkinan dialah yang dimaksudkan sebagai Zulkarnain di dalam Al-Quran iaitu Raja Kurush atau Cyrus the Great.

Melalui Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain , penulis mengemukakan bukti-bukti, perbahasan ilmiah serta kajian perbandingan antara Cyrus the Great (Raja Kurush) dan Alexander the Great (Raja Iskandar) untuk menyokong kenyataanya itu. Ini semua bertitik tolak dari ayat Al-Quran (Surah Al-Kahfi ayat 86, 93-96) yang menyatakan secara umum tentang 4 ciri peribadi Zulkarnain.
Ditulis pada buku ini yang Raja Kurush merupakan pemerintah Empayar Parsi yang berpusat di Iran dan sepanjang pemerintahannya didapati beliau pernah melakukan ekspedisi melebarkan empayar sehingga ke Laut Hitam iaitu di sebelah barat Iran. Laut Hitam itulah yang dimaksudkan sebagai "laut yang berlumpur hitam" kerana secara amnya laut hitam apabila dilihat dari atas adalah bewarna hitam kerana memiliki dasar yang berlumpur hitam. Sama juga perihalnya dengan Raja Iskandar. Didapati beliau juga pernah melakukan perjalanan hingga ke barat Macedonia iaitu Illyricium. Tetapi, peristiwa itu berlaku ketika beliau masih kecil. Manakala "laut yang berlumpur hitam" pula ditafsirkan sebagai Laut Mediterranian kerana laut ini memang bewarna keruh dan gelap. Melalui poin yang pertama, didapati kedua-dua tokoh ini memenuhi kriteria Zulkarnain iaitu pernah melakukan perjalanan ke arah terbenamnya matahari (barat).

Namun begitu, hujah-hujah untuk kriteria kedua yang diutarakan oleh penulis lebih jelas menunjukkan kepada kita yang ia lebih banyak memihak kepada Raja Kurush. Jikalau kita teliti catatan sejarah, jelas kepada kita wujudnya perbezaan akhlak dan peribadi antara Raja Kurush dan Raja Iskandar.

Hujah-hujah untuk poin keempat iaitu pembinaan tembok cukup merancakkan lagi perbincangan di dalam buku Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain. Tembok yang mana satukah yang dibina oleh Zulkarnain? Di manakah lokasinya? Adakah tembok yang dimaksudkan itu dibina oleh Raja Kurush atau Raja Iskandar? Kenapa tembok itu dibina? Kita tahu jawapannya iaitu ingin melindungi kaum tertentu daripada serangan Yakjuj Makjuj. Siapakah yang dimaksudkan sebagai golongan Yakjuj Makjuj dan siapakah pula kaum yang dilindungi itu?  Penulis juga mengingatkan kepada kita tentang isu Yakjuj Makjuj boleh dibicarakan dalam 2 konteks iaitu Yakjuj Makjuj pada zaman Zulkarnain ( Surah Al-Kahfi) dan Yakjuj Makjuj pada akhir zaman (Suran Anbiyak).

Banyak sekali fakta, tulisan dan sumber yang diambil oleh penulis untuk menyatakan kepelbagaian jawapan untuk persoalan-persoalan di atas. Namun begitu, saya kira jikalau kita baca betul-betul, kita akan nampak satu kesinambungan jawapan dan meransang kita berfikir. Tidak mustahil, kita juga berkemungkinn akan menghasilkan hipotesis sendiri.

Sebenarnya, perbincangan kepada isu Iskandar bukan Zulkarnain hanya berlaku pada bab 4 iaitu bab terakhir buku ini. Sebelum itu, sudah ada 3 bab yang mendahuluinya iaitu Bab 1) Raja Namrud, Bab 2) Raja (Nabi) Sulaiman dan Bab 3) Raja Bukhtanasar. Penulis cuba membawa kita memahami konteks perbincangan Zulkarnain dengan mengimbas semula sejarah silam dan mengaitkannya dengan 3 raja tersebut.

Jadi sepanjang pembacaan dari Bab 1 hingga Bab 3, pembaca memang tidak terlepas daripada cerita-cerita para nabi dan ajaran mereka. Secara tidak langsung, kita dibawa untuk lebih memahami sejarah kaum Yahudi dan tempat suci Jerusalem.

Saya sebenarnya sudah tenggelam keasyikan apabila membaca Bab 1 hingga 3. Lama sudah tidak mendengar cerita-cerita para nabi. Terlalu banyak iktibar yang perlu diambil. Penulis sendiri pun sentiasa mengambil kesempatan mengingatkan saya sebagai pembaca pada setiap jalan cerita tersebut dengan sedikit "jeda muhasabah". Saya kira, jikalau saya tidak membaca 3 bab terdahulu ini, mungkin agak sukar memahami Bab 4 kerana tidak nampak jalan cerita yang sebenar.

Saya juga sudah menjadi begitu "curious" sekali terutama berkenaan Yakjuj Makjuj dan kaum Scythian seperti yang dibangkitkan melalui buku Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain. Tertanya-tanya saya dibuatnya, "Adakah mereka ini kaum Yahudi Israel?". Lalu saya capai buku Yakjuj & Makjuj : Bencana Di Sebalik Gunung karya Muhammmad Alexander terbitan PTS Islamika. Saya terus selak halaman terakhir untuk mengetahui apakah kesimpulan buku ini pula. Mungkin saya akan menjumpai sedikit klu untuk persoalan saya tadi. Pada halaman 550, penulis merujuk Yakjuj Makjuj sebagai Gog Magog. Katanya Gog Magog adalah dari Scythia = Scythian atau Saca atau Saxon (Anglo Saxon) keturunan Israel, yang sekarang adalah bangsa Eropah dan Amerika. Kesimpulan yang membuatkan saya meremang bulu roma! Nampaknya buku ini akan dibaca secepat mungkin. Tetapi sebelum anda mahu membaca buku setebal 550 halaman ini, saya nasihatkan lebih elok ia dimulakan dengan Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain karya Afareez Abd Razak Al-Hafiz. Cukup mencerahkan!

Wallahu alam

Sumber Gambar :
Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain - http://www.pts.com.my/index.php/buku/benarkah/


17 komen:

Aidura Sofiee said...

salam.

welma, tumpang tanya. Gramedia Bookstore tu letak kat area mana Seberang Perai? Tak pernah dengar mengenainya sebelum ini. Alamat kedai buku tu ada tak?

welma laanda said...

salam kak Sofie,

Gramedia tu kat Tesco Seberang Jaya. Akak tahu tak Sunway Carnival. Ha, opposite dia kan ada Tesco. Kat situlah. Kalau akak ikut roundabout, ambil jalan ke Alor Setar.

Isma said...

Terima kasih Welma.
Tak payah buku dah.:)

welma laanda said...

Saudara Isma,

Tak sama baca resensi dan buku asal ;)

Aidura Sofiee said...

salam.

welma, thanks for the info.

baru tersedar yg akak rupanya dah lama tak berkunjung ke tesco SJA.

kali terakhir akak ke sana, kedai buku tu belum wujud lagi. :)

Nakamura Kazuki said...

salam..welma ambe dah beli buku ni...tak moh baca lagi risensi yang welma buat...hahah...lepas baca buku ni baru nak baca resensi ni...hahaha....ternampak juga tadi kisah tentang yusuf al-ayubi...tapi ada senaskhah je...dah disambar oleh orang lain....

Welma La'anda said...

Kak Sofi,
Oh tinggal kat sini ka? Saya pun tak pergi Tesco tu, sabit ada Gramedia sahaja. :)

Nakamura,
Hehe.Bagus-bagus. Nanti lepas baca, beri komen pula kat sini. Kalau jumpa Al-Fateh, cubalah baca juga. Buku tu membuatkan saya menangis. Ha, alang-alang membaca Iskandar Bukan Zulkarnain, beli sekali Yakjuj Makjuj. Tebal juga. Pendapat saya, kalau sudah membaca Iskandar Bukan Zulkarnain, insyaAllah sangat mudah memahami buku Yakjuj Makjuj. Selamat Membaca ;)

Nakamura Kazuki said...

tadi nak beli juga..tapi tu la takpe biar habiskan buku ni dulu..yang sedihnya buku macam ni di letak sorok2 je...so kalau sekali pandang pasti tak nampak....

Welma La'anda said...

Nakamura,
Rasanya tengok kedai buku juga tentang susunan buku tu. Kekadang Popular pun ada juga yang saiznya agak kecil. Jadi buku-buku agak sedikit berselerak.

Nakamura Kazuki said...

alamat facebook ambe muaz_aljabbar84@yahoo.com....nanti add ye...menambah kenalan di daerah kulim ...hahahaha

Aidura Sofiee said...

welma,

kali terakhir akak berkunjung ke tesco XTra ialah pada bulan mei 09 lepas. itupun kerana ke butik FIRST LADY.

pada masa tu, GRAMEDIA BOOKSTORE masih belum wujud.

sebelum ni, akak sebenarnya tak berapa gemar ke sana kerana ketiadaan kedai buku.

malah dah acapkali akak berkata pada suami akak bilalah agaknya TESCO XTRA SJA ni nak buka kedai buku...

Aidura Sofiee said...

maaf. setelah menelusuri entri PROPOSAL HIDUPKU, barulah akak mendapat tahu yang welma ini adalah anak kelahiran Sandakan.

akakpun berasal dari sandakan. dilahirkan dan membesar di sana.

cuma setelah berumahtangga barulah berhijrah dan menetap di Butterworth.

Welma La'anda said...

Kak Sofi,

:), selamat berjalan-jalan ke Gramedia. Saya pun tak tahu sangat dengan Sandakan, sebab saya lebih familiar dengan Bintulu, Sarawak. Saya tidak pernah ke sana sejak usia saya 4 tahun. :).Loghat Sabah pun saya tidak pandai, cakap Sarawak tu bolehlah :)

Aidura Sofiee said...

welma,

akak dahpun buat kunjungan ke GRAMEDIA pada hari jumaat lepas, 31/07/2009. sonok tak terkira! :P

Anonymous said...

Penulis ini telah pun menyiapkan satu lagi karya ilmiah; bakal keluar April 2011. Perbincangan berkisar tentang Firaun: Musuh Nabi, harga bukunya mahal sedikit tetapi sangat elok untuk dijadikan hadiah atau koleksi bacaan.

Anonymous said...

Penulis ini telah pun menyiapkan satu lagi karya ilmiah; bakal keluar April 2011. Perbincangan berkisar tentang Firaun: Musuh Nabi, harga bukunya mahal sedikit tetapi sangat elok untuk dijadikan hadiah atau koleksi bacaan.

Welma La'anda said...

Terima kasih kerana memberitahu. Saya pun sedang menunggu untuk buku terbaru itu :)