Sunday, July 11, 2010

Hujung Minggu

Hujung minggu ini memang betul-betul diisi dengan rehat. Yahoo! Cuti!

Rehat bersama buku-buku.

Bermula Jumaat, selepas balik dari kerja, kerja-kerja mengemas bilik dimulakan. Habis buku dipunggah dari rak. Ini memang hobi saya. Membuang habuk-habuk pada buku. Anda tidak tahu lagi, selain membalut, saya juga membungkus buku-buku saya sebab saya risau terkena habuk (Saya membeli plastik pembungkus yang digunakan penjual memasukkan barang makanan). Tetapi belum 100% lagi. Baru sebahagian sahaja.

Selepas proses mengemas itu, baru saya tersedar 2 perkara. Pertama, buku saya tidak banyak mana pun. Maknanya saya perlu rajin lagi membeli buku *_* Tetapi sekarang sedang berpuasa membeli. Mujur ada pertandingan yang boleh disertai untuk mendapatkan buku percuma. Kedua, buku Laskar Pelangi saya hilang!

Malam itu tidak berdaya untuk membaca. Sudah selesema. Saya sendiri agak pelik sejak bila saya sensitif dengan habuk.

Marathon membaca bermula pada sebelah pagi. Kurang pasti pada pukul berapa. Buku Secangkir Teh Pengubat Letih karya Ustaz Hasrizal Abdul Jamil ini yang mula-mula dijamah. Masih tinggal kira-kira separuh buku lagi yang belum diselesaikan pembacaan. Dulu terpaksa berhenti untuk memberi laluan kepada peperiksaan akhir semester.

Buku ini memang cukup mengasyikkan. Tidak tertekan membacanya. Sedar-sedar sudah hampir sebuah buku dibaca.

Secangkir Teh Pengubat Letih merupakan kompilasi artikel berkenaan kembara penulis ke Turki. Saya rajin juga membaca artikel-artikel di laman web penulis. Tetapi tidak berapa ingat pula samada pernah membaca atau tidak artikel-artikel di dalam buku ini di laman web beliau. Saya rasa saya tidak mempunyai masalah membaca tulisan bukan fiksyen yang disiarkan berulang-ulang kali (buat masa ini).

Saya memang sedar kecintaan penulis kepada Turki atau lebih tepatnya sejarah Uthmaniyyah. Kelebihan belajar di Jordan sedikit sebanyak memudahkan langkah penulis berkembara ke Turki. Saya tidak pasti apakah bentuk tekanan yang dihadapi penulis di Jordan sehingga beliau 'melarikan' diri ke Turki untuk berehat. Berehat dalam erti kata bertafakur. Turki lebih membawa ketenangan jiwa kepada beliau. Pada ketika itu, beliau belum lagi bertemu dengan Fatih. Pertemuan tanpa sengaja di Turki, akhirnya membawa kepada ukhuwwah yang berpanjangan sehinggakan hampir mana-mana tulisan penulis berkenaan Turki, pasti ada nama Fatih dan keluarganya.

Saya melihat Secangkir Teh Pengubat Letih merupakan sebagai sebuah buku yang mengandungi pengisian dan pendidikan. Penulis mengajar kita untuk belajar membetulkan cara pandang apabila melihat sesuatu di mana hasilnya ini nanti akan menentukan apa yang akan kita perolehi. Penulis seolah-olah mahu kita melihat kembaranya di Turki bukan sebagai satu riadhah tetapi satu pencarian untuk lebih memahami kerja-kerja Allah kepada alam dan manusia. Ini membawa beliau kepada persaudaraan Islam yang cukup dengan kalimah Tauhid itu sebagai penyebab untuk satu ukhuwwah walaupun terbatas dengan bahasa dan budaya. Betullah kata penulis. Kita akan dipertemukan dengan apa yang kita cari. Beliau mencari ibrah dan Allah pertemukannya dengan persaudaraan Islam yang semakin mendekatkannya kepada Islam itu sendiri.

Saya kira penulis berjaya menonjolkan Turki dari perspektif berbeza dan membersihkan persepsi asal kita kepada negara ini. Tidak keterlaluan jikalau saya katakan, pembaca boleh tiba-tiba jatuh cinta kepada Turki dan semakin mahu mengenalinya setelah membaca buku ini. (Tambah-tambah pula setelah kejadian Flotilla Marmara, tanpa disedari Turki sudah diangkat sebagai jaguh Islam di bawah pimpinan Erdogan).

Negara sekular yang kita fahami ini nyata tidaklah seteruk mana melalui pemerhatian penulis. Mereka masih memiliki masyarakat yang soleh. Hak dan batil itu terpisah di sini. Penempatan mereka turut terasing. Tidak ada yang separuh-separuh. Maknanya, jikalau orang itu sekular, dia, ahli keluarga dan jiran-jirannya memang semua sekular dan begitulah sebaliknya. Inilah yang dibela penulis bahawa masih ada masyarakat yang masih soleh di Turki ini. Ia bukan total sekular.

Bukan itu sahaja, penulis memberi kredit akan sikap rakyat Turki yang knowledge centric. Malah, berdasarkan kajian, parti Refah di bawah pimpinan Erbakan (kini Erdogan) itu hanya sebahagian sahaja yang memilih mereka atas dasar Islam, tetapi sebahagian besar majoriti undi memilih parti itu kerana mereka yakin pengurusan negara di bawah pimpinan Parti Refah akan mampu membangunkan semula Turki. Inilah Parti refah yang berjaya membawa imej Islam di tengah-tengah masyarakat yang sudah banyak sekular dan di dalam masa yang sama masyarakat itu tidak pula alergi dengan imej Islam mereka.

Mudah-mudahan dengan selesainya pembacaan Secangkir Teh Pengubat Letih, kita bukan sahaja boleh merasakan nikmat ikut berkembara bersama penulis dari satu tempat ke satu tempat di Turki dan semakin memahami masyarakat di situ tetapi juga semakin bertambah kecintaan kepada saudara-saudara Islam kita di sana. Rasa cinta itu secara tidak langsung akan menimbulkan sikap peduli dan menerima kepelbagaian sebagai hikmah terbesar.

Saya kira Secangkir Teh Pengubat Letih selesai dibaca sebelum Zuhur.



Selepas Zuhur, saya membaca pula buku Indahnya Ramadhan di Rumah Kita. Ini strategi saya konon-kononnya. Ingatkan boleh dihabiskan pembacaan sebelum waktu Asar. Selepas itu bolehlah sambung semula Kita Hanya di Seberang Jalan. Pada sebelah malam pula boleh fokuskan kepada penulisan entri untuk minggu ini. Tetapi memandangkan banyak masa yang digunakan untuk membaca karya Dr Akram Ridha ini, maka saya memutuskan untuk menghabiskan pembacaan Kita Hanya di Seberang Jalan pada minggu hadapan sahaja.

Berbalik kepada buku Indahnya Ramadhan di Rumah Kita. Buku ini pernah habis stok di Fajarilmu dan permintaan terus meningkat. Memang laris jualannya. Begitu kata tuan punya Fajarilmu yang serba tahu tentang buku-buku di kedainya itu. Selasa ini, sudah masuk bulan Syaaban. Maka, amat sesuailah Indahnya Ramadhan di Rumah Kita ditelaah. Koreksi sebelum Ramadhan.

Setakat ini, Indahnya Ramadhan di Rumah Kita merupakan buku terbaik tentang muhasabah Ramadhan yang pernah saya baca. Ibu-ibu dilatih sebagai pengarah program Ramadhan dan merancang penglibatan keluarga untuk memeriahkan lagi pesta ibadah ini di rumah masing-masing. Justeru itu, lahir buku Indahnya Ramadhan di Rumah kita yang berfungsi sebagai material dan senarai semak program yang boleh digunakan oleh kaum ibu-ibu ini.

Bermula Syaaban lagi, program disusun-atur sebagai persiapan mental dan amal di kalangan anggota keluarga. Ini termasuklah jadual latihan berpuasa, membaca Al-Quran secara jamaie serta pembentukan usrah kecil di dalam keluarga yang khusus membincangkan tentang fiqh puasa dan yang berkaitan dengan Ramadhan. Aktiviti-aktiviti ini dirancang bermula sejak Syaaban sebagai bulan persiapan. Rumah dibersihkan dan disusun atur. Kita boleh juga menggantung belon-belon untuk menarik perhatian anak-anak dan mengajar mereka betapa gembiranya kita menyambut Ramadhan sebagai bulan pesta ibadah.

Ibu-ibu boleh menggunakan kreativiti masing-masing bagaimana mahu mengurangkan aktiviti menonton televisyen dan digantikan dengan kuiz-kuiz yang boleh menarik perhatian anak-anak. Ibu-ibu diajar menggunakan Ramadhan sebagai masa untuk membina wawasan keislaman di dalam diri anak-anak. Jadi di dalam buku ini, pembaca boleh perhatikan pelbagai info seperti Cahaya Ramadhan (memfokuskan tentang akhlak yang perlu dilatih), peristiwa yang terjadi di bulan Ramadhan serta soalan kuiz berkenaan tokoh-tokoh Islam. Buku ini juga sarat dengan amalan-amalan ketika Ramadhan serta isu-isu fiqh yang berkaitan dengan puasa dan semua ini boleh digunakan ketika diskusi bersama keluarga di dalam usrah kecil yang kita sudah bentukkan.

Indahnya Ramadhan di Rumah Kita akan bercukup bermakna jikalau kita mula mengaplikasikannya saat ini. Jikalau kita seorang ibu, memang buku ini dikhususkan untuk anda.

Indahnya Ramadhan di Rumah Kita. Inilah buku yang mengajar kita bagaimana menyambut Ramadhan dengan meriah. Ungkapan ini yang paling sesuai untuk buku Indahnya Ramadhan di Rumah Kita.

Ya Allah! Sampaikan kami ke bulan Ramadhan.

Wallahu alam

8 komen:

GDIZ said...

Selamat Membaca :)

Welma La'anda said...

GDIZ,
Selamat membaca juga :)

AdH said...

Assalamualaikum Welma,

Wah, banyaknya buku! Saya pun baru selesai memunggah buku dan mengemasnya ke dalam almari baru. Ayah saya kata macam kedai buku. Huhu.. Nanti dah ada rumah sendiri, ayah suruh 'angkut' semua buku tu :D

Welma La'anda said...

Waalaikumussalam Aina,
Seronok kan ada banyak buku di rumah. Pernah tengok tak perpustakaan Ust Hafiz Firdaus (seorang pilot juga). Wah! Memang teruja tengok perpustakaan kat rumah dia ;)

AdH said...

Ya. Pernah tengok dalam Majalah i dulu :D

Nakamura Kazuki said...

Salam welma..brapa harga buku secangkir teh pengubat letih...tadi saya dah cari dekat pupolar tempat keja saya kat PJ tapi tak jumpa...kalau nak order to valid ke ....thats nak tahu harga. dulu..sebab caasher tu cakap bleh order

Welma La'anda said...

Harganya murah sahaja RM25. Baliklah Kulim, ada dijual berlambak2 di sini :). Order ni lambat, baik pergi FB Ustaz Hasrizal, tanya dia ada tak buku tu lagi :)

Welma La'anda said...

Oops terlupa, mailah join kami di Goodreads membaca 50 buah buku setahun ;)