Friday, June 13, 2014

Sebelum Tidur

Cuti sekolah hampir tamat. Hari yang berbaki ini mula digunakan untuk membuat persiapan mengajar. Saya berharap, aktiviti membaca saya tidak akan perlahaaaaaan selepas ini hanya disebabkan alasan sibuk.

Bermula Isnin -Khamis, saya asyik berkepit dengan buku Cerita Cinta Ahmad Ammar di mana cerita-cerita di dalamnya disusun oleh Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD). Selesai sudah buku itu dibaca menjadikan total buku yang dibaca setakat ini ialah 14 buah buku. Apabila membaca buku tersebut, teringin pula membaca tentang Badiuzzaman Said Nursi. Saya tiada buku bukan fiksyen, hanya yang ada novel fiksyen sejarah karya Abdul Latip Talib. Bolehlah saya kira sementara mencari buku biografi tokoh tersebut. Ada juga sebuah fiksyen remaja bertajuk Andalusia, Here We Come karya Lisha Nurisha yang sudah lama menghuni meja kecil di sebelah katil.

Saya biasanya akan membelek-belek buku sebelum tidur . Oleh kerana itu, macam satu kewajipan pula buku (selain minyak cap kapak dan telefon) mesti ada di sebelah. Sebelum berkahwin, buku-buku itu akan diletakkan di atas katil. Maksudnya apabila saya mengiring ke kiri, makhluk bukan hidup pertama yang akan saya nampak ialah buku. Jadi selalulah terjadi, kadang-kadang apabila saya terjaga di tengah malam, perkara pertama akan saya lakukan ialah membaca 1-2 halaman. Selepas itu akan mengantuk semula. Sekarang, memandangkan ada 'roommate ' di sebelah kanan,  jadi buku-buku itu akan diletak di atas meja kecil, di sebelah kiri. Kadang-kadang saya tidak baca pun buku di atas meja kecil itu berminggu-minggu lamanya. Tetapi itulah, jadi ralat kalau sebelum tidur tidak nampak buku di sebelah.

2 komen:

AdH said...

Beli juga Andalusia, here we come? ^_^

Welma La'anda said...

A'a beli. Hehe. Sebab baca reviu kat blog aina lah. Hehe