Saturday, January 01, 2011

Yay! 2010 = 49.5 buah buku

Yay! 2011. (Err Entri in sepatutnya disiarkan semalam tetapi tertidur pula. Apabila terjaga, Oh jam sudah melepasi pukul 12. Maknanya sudah 2011. Nampaknya kena edit semula kata-kata aluan)

Yay lagi! Misi tercapai walaupun buku-buku terakhir itu ialah komik. Hehe. (Tidak main tipu kan kan). Err. Sebenarnya 49.5 buah buku kerana saya tidak sempat menghabiskan Koleksi Cerita Adam Kecil karya Ashadi Zain, Fred Suriya dan Najla Azura. Jadi saya mahu mengikut hukum pembundaran dalam dunia matematik. Memandangkan saya telah membaca sebanyak 49.5 buah, maka saya bundarkan nombor itu menjadi 50. Dalam erti kata lain, Yay, saya berjaya mencapai 50 buah buku setahun. Jadi tidak perlulah saya menulis panjang-panjang membela diri dengan mengatakan tidak penting kuantiti kerana apa yang lebih utama ialah kualiti dan semangat. Hehe.

Sekarang pukul 2.32 petang. 31 Disember 2010.

Ada beberapa jam sebelum pergi usrah. Dan beberapa jam sebelum bertukar tahun ke 2011.

Menulis sehingga Maghrib. Pergi usrah. Hantar Ana ke stesen bas dan balik rumah. Tertidur tanpa disedari.

4.00 pagi. Tiba-tiba terjaga. Melihat jam. Adooi! Bukuku. Koleksi Cerita Adam Kecil. Nampaknya 49.5 buah sahaja.

Sekarang pukul 7.58 pagi. 1 Januari 2011. Masa untuk edit entri.

Secara kesimpulannya pada tahun ini saya membaca 2o.5 buah buku fiksyen, 4 komik dan 25 buah buku bukan fiksyen. Dalam 50 buah itu, sebanyak 35.5 buah buku yang berjaya diceritakan di dalam blog ini. Baki 14 buah itu pula, alasannya ialah saya salahkan perangai saya yang suka bertangguh. Tangguh punya tangguh. Akhirnya saya terlupa dan menjadi malas.

Pada ketika ini, saya ingin kongsikan seringkas mungkin baki 9.5 buah buku yang belum saya abadikan di dalam My Kingdom of Books. Adui! Saya sudah menulis draft sebelum ini dan saya terlupa menekan butang save. Ya. Ini alasan kenapa ulasan pada kali ini pendek-pendek sahaja. Mahu alasan lagi. Ya. Saya demam ( mahu demam sebenarnya). Demam lagi. Sihat sebentar di KL. Mujur bukan. Kalau tidak, bagaimana boleh beraksi membeli buku.


OKlah. Banyak pula ceritanya. Terus kepada tujuan (betulkah terjemahan untuk straight to the point begini), ini dia kongsi-kongsi cerita buku ke 40 dalam Senarai 50 Welma La'anda 2010.

Ibu, Benarkah Tuhan Itu Ada karya Nabilah Hasan. Sebuah lagi buku yang menyahut seruan Faizah agar membaca buku yang kurus-kurus. 113 halaman sahaja.

Saya perhatikan ada kesinambungan topik (maksud saya ditulis mengikut turutan) dari satu bab ke satu bab walaupun penulis tidak menyatakannya secara langsung. Malah setiap bab tidak pula dinomborkan. Pada mulanya saya ingatkan setiap bab itu tidak berkaitan antara satu sama lain. Mungkin boleh saja dibaca mengikut bab yang disukai dahulu. Tetapi, apabila hampir selesai buku ini dibaca, baru saya sedar yang penulis sebenarnya telah berjaya membawa pembaca mengenali Allah secara peringkat demi peringkat tanpa disedari. Maksudnya, memandangkan buku ini ditulis untuk ibu-bapa, mungkin sebagai material tambahan di dalam mendidik anak-anak tentang konsep ketuhanan, secara tidak langsung, ibu-bapa juga boleh belajar cara-cara menerangkan kepada anak-anak tentang Tuhan mengikut kaedah, langkah demi langkah dan berperingkatan.

Penulis memulakan buku ini dengan pertanyaan Ibu, Siapakah Tuhan Kita? Benarkah Tuhan itu Ada? Ada anak atau tidak? Tuhan kita satu atau banyak? Di mana Tuhan kita. Allah melihat dan mendengarkan kita atau tidak? Kenapa kita tidak boleh melihat Tuhan?

Soalan-soalan asas yang sering ditanyakan oleh budak-budak. Soalan-soalan yang berkaitan dengan zat dan fizikal Allah. Memang sering ditanya kerana sudah menjadi fitrah kita hanya mempercayai apabila nampak di depan mata. Jadi, buku ini memberi panduan bagaimana kita boleh berdepan dengan pertanyaan-pertanyaan itu. Kadang-kadang jawapan tidak semestinya perlu djawab dengan fakta. Kemahiran memberi analogi juga penting. Tersurat boleh dijelaskan melalui pancaindera dan tersirat boleh dijelaskan melalui kemahiran berfikir. Di sinilah analogi memainkan peranan.

Setelah proses kenal-mengenal itu, penulis susuli pula dengan pertanyaan kenapa Allah mencipta kita? Mesti ada sebabnya. Kerana untuk beribadah kepadaNya. Kita tahu Allah itu ada. Allah suruh kita beribadah kepadaNya. Tetapi bagaimana caranya. Bagaimana cara-cara kita berbaik-baik kepada Allah. Kita boleh nampak bukan susunan yang saya maksudkan tadi. Mengenal ciri-ciri Tuhan kita dahulu. Tidak kenal maka tidak cinta. Kemudian memahami diri kita sebagai ciptaanNya. Pasti ada fungsi kita dan bagaimana kita mahu melaksanakan fungsi-fungsi itu tadi.

Kemudian, penulis memberitahu pula ada tidak cara lain yang secara tidak langsung boleh merosakkan hubungan kebaikan kita kepada Allah. Ada. Iaitu syirik. Apa itu syirik dan bagaimana kita boleh terjebak dengan perbuatan syirik.

Pertanyaan-pertanyaan seterusnya terus menyusuli dengan bertanya kenapa ada orang jahat. Kenapa kita kena hidup susah di dunia ini. Soalan ini lebih berbentuk aplikasi kehidupan. Maksudnya, kita sudah kenal Allah, sudah tahu kenapa diciptakan, sudah tahu tanggungjawab kita kepadaNya dan seterusnya bagaimana kita boleh mengaplikasikan maklumat ini dalam medan kehidupan yang sangat mencabar. Contohnya apabila berdepan dengan kesusahan bagaimana sepatutnya reaksi kita dan bagaimana kita boleh aplikasikan bekalan tadi (mengenali Allah, jelas tujuan kehidupan, faham tanggungjawab). Jadi apabila kita diberi ujian, sebenarnya kita akan semakin memperbaharui pemahaman kita tentang 3 aspek tadi tanpa disedari.

Mari kita sama ingat mengingati. Mengenal Allah adalah silbus paling awal yang perlu diajar kepada anak-anak. Inilah foundation/base/tapak buat dirinya untuk kehidupan dunia yang semakin mencabar.


Buku ke 41. Spanar dan Spatula karya E-Man Dhani. Selalu ternampak buku ini di bahagian display kedai buku Popular. Mati-mati saya ingatkan penulisnya ialah seorang lelaki. Sebaik membaca di wall FB beliau saya membuat kesimpulan - perempuan. Tetapi, jikalau anda membaca Spanar dan Spatula, mungkin anda beranggapan penulis ialah seorang lelaki. Pendapat saya, nama penulis sangat penting. First impression orang putih kata. Saya beri contoh. Buku sai-fai. Saya agak berat membelek-belek karya sedemikian jikalau terlihat nama penulis ialah seorang perempuan. Saya sendiri kurang faham kenapa. Begitu juga kisah Siri Sarah dan...Saya tidak rasa jikalau nama penulisnya nama lelaki, saya akan membelek-beleknya dan akhirnya jatuh cinta.

Dalam kepala saya ini seolah-olah sudah tertanam, cerita aksi dan thriller, penulisnya ialah seorang lelaki dan cerita keperempuanan dan kasih sayang, penulisnya ialah seorang wanita. Namun begitu saya pernah juga ditipu oleh Hafalan Shalat Delisa. Saya membayangkan Tere Liye itu ialah seorang wanita yang penuh kasih sayang. Sekali tengok di Friendster (masa itu bukan FB) - lelaki. Namun begitu sehingga kini saya adalah pembaca tegar karya Tere Liye. Mesej saya, walaupun nama itu tidak penting tetapi sedikit sebanyak ia mempengaruhi first impression seseorang itu. Senang cerita, pilih nama pena yang universal.

Panjang pula saya bercerita bab nama pena. Hehe. Saya suka buku ini kerana saya dapat rasakan penulis pandai tackle perasaan pembaca. Ya. Ketika saya membaca bab permulaan, saya sudah sebak. Cerita tentang seorang ibu yang menghidapi kanser serviks dan memiliki seorang anak bernama Adam. Tiba-tiba saya rasa ter-psiko. Mulalah saya berfikir adakah patut saya buat pemeriksaan kesihatan sekarang. Mulalah saya berfikir tentang arwah mak saya. Cerita berlanjutan sehingga ke bab ayah Adam membuat keputusan bekerja di Abu Dhabi dan meninggalkan Adam di rumah neneknya. Sedih lagi. Saya boleh membayangkan perasaan sedih Adam, sudahlah mak meninggal, kemudian terpaksa berjauhan pula dengan bapa. Payah betul menjadi seorang pembaca yang emosional. Pada masa itu saya membuat kesimpulan, aduh, terbaca buku sedih pula. Mungkin tidak sedih sebenarnya. Mungkin kerana saya tidak ada mak ayah, jadi sedikit sebanyak buku ini trigger saya kepada sesuatu. Maksud saya, tidak ada yang berharga di dunia ini melainkan sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh. Mudah-mudahan saya tidak menjadi anak yang menyebakan mak ayah saya mandul di akhirat. Mudah-mudahan saya adalah aset yang tidak ternilai buat mereka.

Sambung semula. Apabila sampai bab Adam menetap di rumah neneknya , banyak pula cerita tentang kecomelan Adam. Maksud saya setiap tingkah laku Adam terserlah kecomelannya. Saya rasa ini juga satu kelebihan penulis. Pandai menggambarkan aksi kanak-kanak. Ini mengingatkan saya kepada Dina Y. Sulaeman penulis Travelog Iran. Beliau sangat pandai menggambarkan Iran sehinggakan saya merasakan buku itu tanpa sebarang gambar pun langsung tidak mencacatkannya. Begitu juga dengan Tere Liye. Beliau juga pandai menggambarkan aksi kanak-kanak. Mungkin kerana itu saya menyangkanya seorang perempuan ketika membaca Hafalan Shalat Delisa.

Kemudian sampai pula bab nenek Adam meninggal dan Adam dihantar oleh bapa saudaranya ke rumah anak yatim. Ha. Sudah. Saya memang geram betul dengan orang sebegini. Pendek kata, novel ini memang penuh dengan emosi sehinggalah pada bab Adam bekerja di bengkel bapa saudaranya. Bermula bab ini sehingga habis halaman, tanpa agak-agak saya mengklasifikaskan novel ini sebagai novel humor. Banyak pula kelakarnya. Mesej berat tetapi diolah santai-santai. Itu yang setepatnya.

Cuma, saya memang tidak puas hati dengan bapa Adam. Boleh bekerja di Abu Dhabi dari Adam kecil (dalam usia 6 tahun saya rasa) sehinggalah Adam besar panjang (20-an), baru dia balik Malaysia. Selama belasan tahun itu, beliau hanya mengutus surat dan wang sahaja. Aduh! Nampak macam tidak logik tetapi banyak juga yang saya perhatikan sebegini di duna realiti. Tidak mengapalah. Setiap orang ada sebab tersendiri. Mungkin juga jiwa seorang lelaki berbeza dengan perempuan. Lelaki lebih tegar meninggalkan anak jauh-jauh. Tetapi ada juga bibik di sini yang terpaksa meninggalkan anak mereka di Indonesia bertahun-tahun. Kasihan pula. Mujur juga kisah saya dan arwah bapa saya tidak sebegini.Eh! Eh! Apa yang saya mengarut ini.

Perkara kedua kenapa saya suka buku ini ialah kerana mesej ceritanya yang pelbagai sekaligus pengajaran yang pelbagai juga diperolehi. Apa yang lebih penting ialah buku ini sesuai untuk remaja lelaki. Saya sebenarnya sedang mencari novel kehidupan yang berkisar dunia remaja lelaki. Kembali kepada mesej tadi. Saya suka mesej di mana penulis menggambarkan Adam sebagai seorang alim tetapi pandai bergaul dengan orang biasa. Dia tidak mencipta jurang dalam pergaulan. Kita pun faham sekarang ini. Orang biasa dan orang baik memiliki jurang pergaulan yang begitu ketara. Mungkin sudah masanya orang-orang yang merasakan dirinya baik memperluaskan connection terhadap orang-orang biasa untuk tujuan dakwah (maksud saya lelaki dengan lelaki dan perempuan dengan perempuan). Baru dakwah boleh tersebar dan orang-orang biasa boleh ubah persepsi terhadap orang-orang baik ini - OK juga rupanya mereka ini. Selain daripada itu mesej yang paling penting saya rasa, sesuai dengan tajuknya, Spanar dan Spatula, penulis menggambarkan tidak semestinya jikalau anda menceburi dunia masak-memasak sekaligus anda perlu menjadi pondan. Ya. Persepsi. Penulis sebenarnya mahu mengubah persepsi itu.

Akhir sekali, sedikit penambahbaikan saya kira. Memandangkan penuls bercerita tentang kehidupan Adam dari kecil sehinggalah Adam dewasa, saya kira penulis perlu sedikit berjaga-jaga tentang masa dan hubungkait dari satu usia ke satu usia. Saya sedikit lost track apabila sampai bab Adam bekerja di bengkel bapa saudaranya dan ketika dia menyambung pengajian. Tertanya-tanya saya dibuatnya berapakah usia Adam pada masa itu. Lagi satu peguam kembar yang satu sekolah dengan Adam. Bukankah mereka 2 tahun lebih tua daripada Adam. Saya pelik. Jikalau Adam pada ketika itu berusia 21 tahun, mereka baru berusia 23 tahun. Maksudnya mereka menjadi peguam pada usia 23?? Ataupun saya yang sebenarnya silap faham selama ini kerana dalam fikiran saya seorang peguam mula bekerja selepas chambering. Belajar 5 tahun. Selepas itu chambering pula. Ehm. OK. Satu lagi. Hehe. Penulis menggambarkan Adam sebagai seorang hafiz. Tetapi ada bab di dalam buku ini Zakiah menjentik telinga Adam dan Adam tidak pula mengelak. Saya cadangkan mungkin perlu ditambah ayat Adam mengelak apabila telinganya dijentik.

Selepas membaca karya Eman Dhani, tiba-tiba pula saya mahu membaca fiksyen remaja yang lain. Lalu saya memilih Siri Sarah dan... karya Ezee Rahmani. Seronoknya. Tidak boleh berhenti pembacaan. Bermula dengan Sarah dan Bunga Mawar, kemudian Sarah dan Senduk dan seterusnya Sarah dan Anting-anting. Kemudian, baru saya tersedar, eh saya tidak ada Sarah dan Duit Raya rupanya.

Setakat ini Siri Sarah dan... ada 5 buah kesemuanya. Siri yang pertama ialah Sarah dan Kasut Tumit Tinggi. Jkalau anda seorang pembaca lelaki, kemungkinan besar anda tidak menyukai buku ini. Malah, saya pun tidak mengesyorkan pembaca lelaki membaca buku ini terutama kanak-kanak. Risau nanti mahu menjadi perempuan pula. Memandangkan saya seorang perempuan, cerita di dalam buku ini memang sangat dekat di hati. Secara peribadi, saya menganggap buku in sebagai pencetus semangat untuk menjadi seorang perempuan yang suka memasak, suka mencantikkan halaman rumah, suka mengemas rumah, suka cantikkan diri (di dalam rumah sahaja) dan macam-macam lagi lah aktiviti perempuan.

Ya. Inilah Siri Sarah dan...buku ke 42, 43 dan 44 yang termasuk dalam senarai 50 Welma La'anda 2010 yang berjaya dibaca sepanjang hari-hari marathon buku. Buku yang wajib dibeli. Koleksi peribadi.

Marathon buku terpaksa diberhentikan sebab saya sudah perlu ke KL pada 22 haribulan pada sebelah petang. Cuti sehingga 27 haribulan. Walaupun begitu, saya sempat membawa Sarah dan Duit Raya, Laskar Cinta karya Isma Ae dan komik Ikhtiar Hidup di Glasier. Konon-konon djangkakan sempat dibaca di sana nanti. Marathon tetap marathon bukan. Tetapi, atas alasan mahu meraikan walimah Kak Min, agak tidak beretika saya rasa, sebagai seorang ahli walimatulurus tetapi sangat sibuk dengan aktviti membaca.

Walaupun begitu, mujur saya dan Yun sempat ke PWTC pada 23 haribulan. Itu pun saya berjanj dengan Kak Min - lepas Zuhur saya balik kak. Kami tiba di PWTC kira-kira pukul 12 tengahari dan saya selesai membeli-belah kira-kira pukul 2 petang. Selepas itu saya risau bagaimana agaknya kami perlu membawa buku-buku ini dengan menaiki komuter. Alhamdulillah. Allah permudahkan. Tetapi pada sebelah malamnya, baru rasa sengal-sengal dan lenguh. Manakan tidak.Berhimpit-himpit di dalam komuter sambil mempertahankan buku-buku.

Sebenarnya, buku-buku di bawah bukan milik saya semuanya. Ia untuk perpustakan super mini IKRAM khas untuk adik-adik remaja.

Jikalau anda pembaca blog saya dari awal, anda mungkin pernah membaca yang saya pernah menulis tentang impian saya yang mahu memiliki tadika buku. Sebuah tadika yang dikelilingi oleh banyak buku untuk kanak-kanak. Tetapi, saya sendiri tidak tahu bila impian itu akan tercapai. Mungkin kerana berimpian sedemikian, saya begitu aktif membeli buku kanak-kanak. Buku-buku itu disimpan di rumah dengan harapan ia akan dipindahkan ke tadika impian itu nanti.

Pada tahun ini, saya diamanahkan sebagai pembuat program untuk adik-adik yang berumur antara 7 - 12 tahun. Banyak perkara yang saya fikirkan sejak akhir-akhir ini bagaimana mahu membangunkan mereka, barisan pelapis dan saya sendiri terutamanya. Jalan-jalan cari buku ke PWTC mengilhamkan kepada saya apa kata kegilaan membeli buku kanak-kanak ini disalurkan kepada sesuatu yang nampak hasilnya. Maksud saya bukan lagi hanya dengan menyimpannya di rak buku saya dan menunggu sehingga tadika impian menjadi realiti. Saya berfikir ada baiknya ia disumbangkan kepada IKRAM, atau lebih tepatnya untuk Kelab Aulad IKRAM. Mungkin saya tidak mampu lagi membina khutub khannah yang hebat tetapi biar ia bermula dengan sudut bacaan. Ia lebih baik daripada tidak bermula langsung.

Ada beberapa orang kawan saya yang tertarik dengan projek ini dan mereka menawarkan bantuan dan sumbangan. Sumbangan mereka lebih hebat daripada saya. Mereka saya ibaratkan seperti Saidina Usman yang membeli telaga Yahudi untuk kegunaan Islam di Madinah. Pada ketika ini, Sudut Bacaan Kelab Aulad ini bukan lagi projek Welma La'anda tetapi projek kami. Saya tukang pilih buku sahaja.

Yay! Inilah buku-buku yang berjaya ditangkap pada hari kedua Pesta Buku Antarabangsa Kanak-kanak tahun 2010 di PWTC.


Buku-buku siri sahabat, sirah Rasulullah sallallahualaihiwassalam, cerita nabi dan kisah-kisah orang soleh. Kisah-kisah sebegini perlu disumbatkan awal-awal dan diutamakan sebagai bahan bacaan sebelum buku-buku baik yang lain. Ini penting agar anak-anak kita sangat mesra dengan cerita sebegini dan terikut-ikut dengan tabiat orang-orang soleh.

Saya sangat suka Siri Usahawan Cilik. Saya berharap apabila anak-anak membacanya mereka akan terangsang untuk menjadi seorang yang suka dengan dunia perniagaan. Zaman kecil saya, saya banyak disuap dengan karya Enid Blyton Siri Penyiasat. 3 penyiasat. 7 penyiasat. Pada masa itu saya memang banyak berfikir bagaimana mahu membantu polis . Saya siap mencari pokok untuk dijadikan markas operasi. Mahu digambarkan betapa terpengaruhnya saya dengan buku itu. Itulah impak membaca dalam dunia kanak-kanak. Walaupun nampak biasa, sebenarnya kanak-kanak akan cuba menjadi seperti apa yang dibacanya. Ini menurut pengalaman saya. Saya baru memiliki Garaj Aiman dalam Siri Usahawan Cilik. Itupun sudah dibaca pada tahun lepas jikalau tidak silap. Memang seronok setelah selesai membacanya. Rasa seperti mahu berniaga pula. Selain itu, ia juga boleh melatih anak-anak kita menyelesaikan masalah. Sangat bagus melatih mereka berfikir-fikir benda kebaikan daripada sibuk dengan televisyen.

Kami pilih Komik-M juga. Saya banyak berfikir bahan bacaan untuk budak lelaki sebenarnya. Sepanjang mencari-cari buku, kami utamakan buku-buku yang sesuai untuk mereka. Memilih bahan bacaan untuk adik-adik perempuan tidak susah kerana memang sangat banyak di pilihan. Komik-M ini untuk mereka. Itu pun saya tidak rembat semua yang ada di rak sebab saya rasa saya perlu beli dulu sedikit, baca dan kalau puas hati dengan mesejnya, InsyaAllah baru beli di kemudian hari. Setakat ini saya sudah membaca Ultra Qalif #2 Adiwira Muda Beraksi Lagi oleh Bophairy (Buku ke 45), Takaza #1 (Buku ke 46)oleh Sitrahaslee (Buku ke 47), Meon Perang Bola Kampung # 2 oleh Jas (Buku ke 48) dan Misi 8A oleh Afiq & Nazry. Saya memang puas hati. Setiapnya memiliki jalan cerita yang berbeza. Apa yang lebih penting ialah mesej cerita yang mengingatkan tentang solat, suka kepada kebaikan kerana Allah yang perintahkan sebegitu dan berakhlak mulia. Tidaklah kita membaca komik hanya mendapat keseronokan sahaja tetapi dalam masa yang sama ada unsur-unsur peringatan.

Tidak lupa kami sepakat juga memilih buku comel Siri KIDS. Sekali lagi saya hanya memilih yang sesuai untuk budak lelaki. Sebelum ini saya pernah membaca Putera Fariri dan Buku Resipi Ajaib karya Aliff Danial. Puas hati. Oleh kerana itu saya tidak audit semula Tiket Bola Sepak. Tidak sempat sebenarnya. Buku ke 49.5 : Koleksi Cerita Adam Kecil karya Ashadi Zain, Fred Suriya dan Najla Azura. Puas hati juga dengan mesej cerita buku ni. Cerita seorang kanak-kanak lelaki dengan kehidupan sehariannya. Mesej cerita ialah bagaimana adik kecil yang bernama Adam ini menyelesaikan masalah kehidupan sehariannya dengan akhlak yang mulia. Sekarang ini saya tidak sabar pula menunggu Kembara 5 Putera : Mencari Pohon Emas.

Tidak lupa membeli Siri Sarah dan....karya Ezee Rahmani. Tetapi tidak lengkap kerana tiada Sarah dan Kasut Tumit Tinggi dan Sarah dan Anting-anting. Buku ini untuk adik-adik perempuan.

Ada juga membeli novel remaja yang bukan bersiri tetapi tidak banyak. Cuma 3 buah sahaja. Saya perhatikan seperti ada buku-buku yang mahu dibeli tetapi tiada di situ. Ada buku lain tetapi saya belum membacanya lagi. Jadi saya tidak berapa tahu apa isi kandungannya. InsyaAllah, kalau ada rezeki dan kelapangan, saya akan membelinya di lain hari, baca dan cuba memahami mesej cerita. Ketua Bilik LA 101 dibeli sebab Ezee Rahmani yang menulisnya. GIM (Gemuk Itu Menarik) karya Ida Rizyiani pernah saya baca sebelum ini. Saya suka dengan mesej ceritanya iaitu menguruskan badan bukan untuk memakai baju yang cantik untuk diperagakan kepada orang awam. Kesatria Ajaib itu belum lagi saya baca. Baru sekadar belek-belek. Saya mungkin terpengaruh dengan nama watak di dalamnya. Mungkin itu penyebabnya kenapa saya membelinya.

Kami pergi lagi pada hari terakhir Pesta Buku Antarabangsa Kanak-kanak di PWTC. Pada kali ini kami membeli pula Siri Muaz dan Haikal. Buku ke 49 : Gerak Kilat karya Kusyi Hirdan (Membaca ini dahulu sebelum Koleksi Cerita Adam). Kisah cerita remaja lelaki dan bola sepak. Tetapi tidak lepas daripada cerita tentang kegiatan mereka dengan masyarakat dan keluarga. Tidak lupa juga membeli Siri Dunia Sains Aiman karya Umi Kauthar Abdul Razak. Pastinya buku ini dibeli dengan harapan agar adik-adik yang membacanya suka kepada matapelajaran sains dan matematik.

Saya juga membeli buku untuk diri sendiri. Buku Siri Seni & Kraf Bersama Kak Emila karya Emila Yusof, Diari Mat Despatch : Lelaki Baik karya Bahruddn Bekri dan Kuasa Kepimpinan Al-Fateh karya Ustaz Muhammad Syaari Abdul Rahman. Sekali pandang, mungkin orang akan menganggapnya sebagai salah satu lagi karya Abdul Latip Talib. Manakan tidak, kaver yang ala-ala sama dengan Novel Sejarah Islam dan diletakkan pula bersamaan dengan novel-novel itu. Tidak perasan dibuatnya.

Ada juga menyinggah sebentar di Daawah Corner Bookstore. Yay! Yay! Dua kali Yay! Saya terjumpa Ameena's Ramadan Diary. Kali pertama saya melihat buku ini di internet dan saya tidak tahu bagaimana mahu membelinya. Pada masa itu saya memang sangat berkeinginan mahu memiliki buku ini. Alhamdulillah. Allah mengizinkan saya berjumpa dengannya di pesta buku. Hooray! Seronoknya. Beli juga Muslim Teenagers Coping sebab penjual di situ yang begitu beria-ia menyatakan betapa bestnya buku ini.

Pada 26 Disember (Ahad) , selepas Zuhur, sejurus selepas makan tengahari di sebelah pihak lelaki untuk walimah Kak Min, saya dan Sarah menuju ke Jalan TAR. Niat di hati mahu singgah ke Pustaka Fajarilmu Baru. Tetapi tutup. Aduh! Kecewa.

Keesokannya pula, Kak Feza mengajak jalan-jalan ke Sogo. Tetapi sebenarnya tidak ke sana. Sebaliknya ke Jalan TAR. Yahoo! Terima kasih Kak Feza. Kami singgah di Pustaka Mukmin. Inilah kali kedua saya menjejakkan kaki ke sini. Entah kenapa saya seperti tidak ada mood shopping buku di sini. Mungkin asyik terfkir Fajarilmu Baru. Walaupun begitu, saya berjaya membeli buku yang sudah lama diidam-idamkan iaitu Tarbiyatul Aulad karya Dr. Abdullah Nashih Ulwan.


Selepas itu, kami singgah pula di Fajarilmu Baru. Yay! Baru rasanya lengkap perjalanan ini. Terima kasih Kak Feza. Ya. Tiba-tiba kaki saya kekejangan apabila berada di sini. Mungkin itu tandanya saya sudah banyak berjalan dalam 5 hari ini. Saya membeli 5 buah buku. Yay!

Di Landmark Kulim Bookstore juga sedang hangat berlangsung diskaun besar-besaran untuk setiap pembelian buku. Bayangkan buku PTS diberi diskaun sehingga 25% dan buku-buku lain pula diskaun 20%. Untuk hari-hari biasa pula, jikalau anda pemegang kad ahli, anda boleh mendapat diskaun sebanyak 15%. Inilah hasil tangkapan semalam. Buku karya HAMKA dan Fatimah Abdul Rahman.

Pencapaian perbadi tahun 2010 ialah selesai membaca 50 buah buku (setelah dibundarkan dari 49.5 buah). Pencapaian bersama ialah Sudut Bacaan Kelab Aulad IKRAM. Saya doakan semoga kawan-kawan saya akan semakin kaya dan bertambah kaya. Bolehlah lagi kita shopping buku!

Wallahu alam

12 komen:

mudin001 said...

Tahniah! :)

Xara said...

oo..boleh bundar-bundar pula.. ehhe

E-Man Dhani said...

Terima kasih kerana sudi membaca 'Spanar & Spatula'. Novel pertama yang akan terus ditambah baikkan mutu persembahan bagi novel yang seterusnya. Sememangnya Zakiah memang seorang jaguh jentik telinga dari belakang. Pukul curi. Hihi.

AdH said...

Assalamualaikum,
Panjangnya entri! Tapi saya suka. Hìhi. Teruja tengok buku-buku yang dibeli. Walaupun buku kanak-kanak tapi menarik. Saya juga dah lama fikirkan perpustakaan mini kanak-kanak cumamya perlu bersedia dengan kerenah mereka.

Risiko buku koyak, hilang, dicampak, diconteng.. (ikut pengalaman) tapi puas juga sebab dapat tarik minat mereka :)

Shah said...

Welma,

Seronok rasanya saya membaca entri ini.. :)

ns said...

terbeliak mata tgk welma borong buku.hehe..anyway..selamat membaca ;)

Nakamura Kazuki said...

Salam welma..tahniah ye..banyak buku ye sempat membaca..hows ur study..i believe that u have done the greatest off all in alll ur undertaking..InsyaAllah this year will be super duper the best...

welma senpai nak tanya2 skit..dekat intel ada tak kerja kosong as a technician untuk perempuan..my sis baru habis belajar politeknik...graduated with 3.73 cgpa...she is quite good in pratical but less on the communication skills especially english...so harap2 kalau ada kerja kosong yang perlu interview bleh inform senpai tak?...hanya Allah sahaja yang dapat membantu ye...email senpai:

muhazrizal.my@tnb.com.my

thks ye welma

precious_by_me said...

@kak, taun neh kena baca lagi bnyak buku!!!!

akak xjd ke nk buat tadika 2??

@nakamura kazuki,sya jawab bg pihak k.welma...hehheh, tpi rasanya k.welma lagi tahu..rasanya sekarang xde pengambilan untuk technician..kalau ade, biasanya die wat open interview kat mna2..

Welma La'anda said...

Tok Mudin,
Makasih :)

Kak Xara,
A'a boleh bundar-bundar. Saja ambil hati diri sendiri uhuhu

Kak E-man,
Sama-sama. Teruskan menulis. Jikalau karya baru sudah keluar, jangan lupa roger-roger.

Aina (Oh, sudah jadi ibu),
Panjang juga kan. Itu pun mujur yang first draft terlupa save, kalau tidak, mungkin lagi panjang agaknya. Aina, Ya Allah, saya tidak dapat bayangkan jikalau buku-buku itu koyak @ diconteng...aaaaaa....tidak...mungkin itulah penyebab kenapa saya tidak memberikan buku saya sendiri walaupun ada cadangan seperti itu sebelum ini.

Shah,
Hehe. Nanti Syah pun boleh update wrap up buku untuk tahun 2010.

Kak Gdiz,
Hehe. Bukan buku saya semuanya. Buku library. Buku saya sedikit sahaja ;)

Senpai,
Study saya insyaAllah akan selesai pada Mei ini. Ada 2 subjek lagi dan 1 makmal. Macam mana pula dengan kamu. How is your master? Uhuk. Mencabar tak buat master in power eng? lain2 pertanyaan, sila rujuk email.

Faizah,
Terima kasih kerana tolong akak menjawab. hehe.Harap2 ya akak banyak lagi membaca. Hapuskan titik perpuluhan. Harap-harap akak tidak membundarkan buku2 akak lagi.
Tadika tetap tadika. Doakan!!!!Doakan!!!Akak tak nak jadi penyelia lama2.Boleh gugur rambut akak.

Siti said...

Tahniah, Welma :) Saya cuma dapat 40, tak capai target peribadi 52.. Terima ksih kerana mention buku 'Ibu, Benarkah Tuhan itu Ada'. Itu buku wajib beli bagi saya sebab anak sulung sudah bertanya macam-macam soalan contohnya, 'Ummi, kenapa kita tak boleh nampak Allah?'

Zahiruddin Zabidi said...

Assalamualaikum, mohon bertanya... berapa harga Tarbiatul Aulad Fil Islam tersebut dan belinya di Pustaka Mukmin atau Fajar Ilmu Baru?

Welma La'anda said...

Waalaikumussalam Tuan,
Saya beli di Pustaka Mukmin. Biasanya, buku ini ada dalam 2 jilid. Jikalau tidak silap sejilid, harganya dalam lebih kurang RM70++. Yang saya beli ini kombinasi jilid 1 dan 2. Harganya dalam lebih kurang RM50++. Dua-dua jenis ini ada di Pustaka Mukmin. Pustaka Fajarilmu ada yang jenis 2 jilid, bukan kombinasi setahu saya.